UDVIDELSE: Opbakning til gigantbolighus, men det kræver nye vejanlæg
850.000 kunder om året i private biler vil give trafikkaos i området omkring Rosengårdcentret og Bilka i Odense.

Naboskolerne Rosengårdskolen og Tornbjerg Skole er bange for børnenes sikkerhed, når der kommer mere trafik på deres skolevej.

Samtidigt er naboforretningerne bekymrede for, at der bliver kaotiske trafikforhold for deres kunder, når Ikea-magneten trækker flere biler til.

Fyns Amt er i fuld gang med at rydde hindringerne af vejen, så Odense kan få et fuldt udbygget Ikea-varehus på 15.000 kvadratmeter. Igår sluttede den såkaldte foroffentlighedsfase, der er første fase i en undersøgelse af, hvordan et nyt varehus kommer til at påvirke miljøet (VVM-redegørelse). Amtet har modtaget syv-otte indsigelser.

- Naboskolerne er bekymrede for elevernes skolevej, og andre forretninger vil sikre sig, at de ikke bliver klemt i trafikstrukturen, når der kommer et stort Ikea, siger Trafik- og Miljøudvalgets formand Poul Weber (V).

Fyn vil have sit Ikea

Han hæfter sig dog mest ved, at der ikke er modstand mod Ikea:

- Fyn vil have det Ikea-hus. Sådan må jeg tolke de bemærkninger, der er kommet. Der er ikke kommet decideret modstand mod Ikea i sig selv, siger Weber.

Nogle har endda bemærket, at de synes, at det tager for lang tid, inden et nyt fire etagers Ikea kan stå færdig i Odense.

Nu skal den såkaldte VVM-redegørelse færdiggøres, og herefter kommer der en ny offentlighedsfase, der kan føre til nye indsigelser fra både organisationer, naboer og miljøministeriet.

Kan give butiksdød

Både SF og dele af Socialdemokratiet er imod et udbygget Ikea.

Socialdemokraten William Jensen har tidligere sagt, at han savner sammenhæng mellem det, man siger man vil gøre, og det, man rent faktisk gø i amtet. Han peger på, at regionplanen siger, at man skal modvirke centralisering af detailhandlen, og samtidigt vil man øge centraliseringen med et nyt Ikea. Det vil betyde butiksdød i de mindre byer, mener både han og SF.