De omstridte IC4-tog er kommet et skridt nærmere den endelig godkendelse. Firmaet Ansaldobreda har netop modtaget en betinget godkendelse fra Trafikstyrelsen.
Forsinkelser har været mere reglen end undtagelsen, når det kommer til firmaet AnsaldoBredas levering af de omstridte IC4-tog til Danmark. Nu er den endelig aftale om levering af togene rykket tættere på. Trafikstyrelsen har nemlig givet den italienske togleverandør en betinget typegodkendelse til et IC4-togsæt, der skal kunne sammenkobles.

Godkendelsen skaber en vis glæde hos DSB's administrerende direktør, Søren Eriksen, der har givet Ansaldobreda et ultimatum omkring leveringen. Han understreger dog, at der stadig er et stykke vej endnu, før aftalen er overholdt.

- Vi har nået en milepæl mere i processen. Men det er omvendt også meget vigtigt at huske på, at vi langt fra kan konkludere, at ultimatummet er overholdt endnu. Der er mange mulige sten på vejen i forhold til at nå dertil, siger Søren Eriksen til Ritzau.

DSB bestilte oprindelig 83 togsæt, men efter at Ansaldobreda blev forsinket med leveringen, stillede statsbanerne togfabrikanten et ultimatum. Inden udgangen af maj skal italienerne levere 14 af de bestilte togsæt, ligesom firmaet skal levere et togsæt, som er typegodkendt til sammenkobling og opfylder alle kontraktens bestemmelser. Ellers ville DSB annullere milliardordren.

De kommende uger vil DSB ifølge Søren Eriksen gennemteste togsættet. Her vil man blandt andet foretage bremsetest, accelerationstest samt sikre, at toget er stabilt og driftsikkert.

DSB har på nuværende tidspunkt fået 12 af de 14 enkeltkørende togsæt, der er omfattet af ultimatummet. Og nu altså også det ene togsæt, der er godkendt til sammenkobling. DSB vil i løbet af denne måned gøre sit ultimatum op. Med udgangen af maj vil man afgøre, om Ansaldobreda har levet op til ultimatummet.