Hver femte fynske elev får dumpekarakter i dansk og matematik

Hver femte folkeskoleelev består ikke dansk eller matematik prøven i 9. klasse.
Foto: COLOURBOX

Hver femte fynske elev får dumpekarakter i dansk og matematik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny analyse viser, at hver femte danske folkeskoleelev i 2010 klarede sig så dårligt i dansk og matematik, at de i teorien er dumpet.

En ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) viser, at op mod hver femte af de 71.000 elever, der begyndte i 9. klasse i 2010, fik en karakter under 2.

Folkeskoleelever kan reelt ikke dumpe ved en afgangsprøve, men de kan få karakterer, der ikke når niveauet for, hvornår man ved en eksamen har bestået.

Andelen af elever, der klarer sig så godt, at de når op på bestået-niveau i dansk eller matematik, er meget skævt fordelt over kommunerne.

Bedst klarer de sig i Vallensbæk og Lyngby-Taarbæk, hvor det er henholdsvis 8,3 og 8,6 procent af eleverne, der ikke består dansk og matematik.

Vallensbæk Kommune ligger altså i top, men på den anden side af kommunegrænsen, i Ishøj, er eleverne i 9. klasse langt mere tilbøjelige til at få dumpekarakterer. Her er det 26,8 procent af eleverne, der ikke består de to hovedfag.

Værst går det eleverne i Odder Kommune, hvor 46,2 procent af eleverne i 9. klasse har så mange problemer med retstavning, grammatik og ligninger, at de ikke består afgangsprøven.

Hver femte fynske elev under dumpegrænsen

På Fyn er det cirka hver femte elev, der ikke består. I 2010 var det 20,3 procent af de fynske 9. klasse-elever, der fik en karakter under 2.
Værst ser det ud i Faaborg-Midtfyn Kommune. Her får 26,8 procent en karakter på dumpeniveau i dansk og matematik.

Man skal dog tage opgørelserne med et gran salt. Med i opgørelsen over Faaborg-Midtfyn Kommune er også friskoler, der er prøvefri. De elever, der ikke gennemfører afgangsprøven, vil tælle med, som om de er dumpet.

Senioranalytiker ved Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Mie Dalskov Pihl, fortæller, at der kan være forskellige forklaringer på de store udsving blandt kommunerne.

Men opgørelsen kan fortælle noget om elevernes kompetencer, og hvilke kommuner der vil have gavn af eksempelvis flere timer.

- Opgørelsen kan fungere som en vejviser til, hvilke kommuner der har brug for nogle ekstra penge på skoleområdet, siger Mie Dalskov Pihl.

Hver femte fynske elev får dumpekarakter i dansk og matematik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce