Hver femte dreng dropper ud af ungdomsuddannelse


Hver femte dreng dropper ud af ungdomsuddannelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flere drenge og piger falder fra ungdomsuddannelserne - især på erhvervsskolerne. Og drengene rammer i stigende grad bunden af den statistik.Arbejde med kammeratskab og trivsel på erhvervsuddannelser kan bryde den dårlige spiral, mener forsker.

Et stærkt stigende antal drenge og piger dropper ud ungdomsuddannelserne.

Igen rammer drengene bunden i statistikken. Vi skrev tidligere på ugen om, at drenge får lavere karakterer i folkeskolen og har sværere end pigerne ved at komme videre i uddannelse efter grundskolen.

Blandt dem, der begyndte på gymnasiet eller på et grundforløb på en erhvervsuddannelse i 2015, var 19,2 procent af drengene og 16,8 procent af pigerne stoppet inden for et år. Et historisk højt antal.

Årsagerne til frafaldet, der er næsten dobbelt så stort på erhvervsskolerne som på gymnasiet, er, at erhvervsskolerne kæmper med et dårligt ry og skrantende trivsel.

Sådan lyder forklaringen fra Frans Ørsted Andersen, lektor på Aarhus Universitet og forfatter til "Pædagogik på kanten - især for drenge, men også for piger".

- Der mangler pædagogisk viden på erhvervsskoler og et grundigt stykke arbejde med elevernes trivsel, siger han.

Frans Ørsted Andersen er lektor i psykologi og arbejder med emnet stress. Foto: Vibeke Volder
Frans Ørsted Andersen er lektor i psykologi og arbejder med emnet stress. Foto: Vibeke Volder

Trivsel er afgørende værktøj

På erhvervsskolerne skifter eleverne ofte hold, mens de på gymnasiet har en fast klassestruktur, derfor skal der arbejdes ekstra for de gode relationer - både til lærerne og til de andre elever.

- Man kan blive chokeret over, hvor mange udskiftninger, de her unge her har været udsat for. Derfor skal man tænke på stabilitet i lærerdækningen. Vi skal måske finde en ny profil. Lærere, der er gode til at være sammen med de unge, være deres mentorer og lære dem om trivsel, siger Frans Ørsted Andersen.

De unge, han har mødt i sit arbejde, refererer ofte til en bestemt lærer, der har gjort en kæmpe forskel for vedkommende.

Derudover mener han, at drengene, der fylder mest på erhvervsskolerne, ville have godt af flere succesoplevelser.

- De faglige aktiviteter skal være bygget op, så eleverne oplever, de kan finde ud af det. Det kalder man mestrings-oplevelsen, når eleverne oplever, at de lærer tingene. Det og arbejdet med gode relationer kan være med til at fastholde de unge på uddannelserne, mener han.

Drengene kan ikke bare tage sig samme og klare deres udfordringer selv.

- Men ofte er det ikke så meget, der skal til. Med få ændringer kan de komme i gang, siger Frans Ørsted Andersen.

Et arbejde, der bør sætte ind nu for drengenes og for samfundets skyld.

Hver femte dreng dropper ud af ungdomsuddannelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce