Den største undersøgelse nogensinde af elever og læreres opfattelse af folkeskolen viser, at op imod 15 procent af eleverne har problemer - hovedsageligt drenge
Op mod hver 8. elev har problemer i folkeskolen - og langt de fleste af disse elever er drenge. Det viser den største kortlægning nogensinde af folkeskolen, som i dag blev fremlagt på en konference i København. Kortlægningen omfatter 34.076 elever og klasselærere, og er kommet i stand i forbindelse med skolernes deltagelse i skoleudviklingsprojektet LP-modellen, der gennem forskningsbaseret viden sætter fokus på at løse folkeskolens udfordringer i undervisningen.

- Der er stor mangfoldighed i den danske folkeskole, og disse forskelligheder har skolerne svært ved at fange, og derfor er der en del, der falder ud og får problemer, siger professor Thomas Nordahl fra Høgskolen i Hedmark i Norge til Ritzau.

Resultaterne viser blandt andet, at op mod 15 procent af eleverne er i en relativ kritisk situation i forhold til læring og udvikling.

- Der er stor mangfoldighed i den danske folkeskole, og disse forskelligheder har skolerne svært ved at fange, og derfor er der en del, der falder ud og får problemer, siger professor Thomas Nordahl fra Høgskolen i Hedmark i Norge til Ritzau.

Sammen med professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole står han bag kortlægningen. Undersøgelsen viser også, at drengene klarer sig dårligere i skolen end pigerne og at 28,3 procent af drengeeleverne af klasselæreren bliver vurderet til at have et adfærdsproblem.

Undersøgelsen bliver gentaget i foråret 2010 og her vil det være muligt at se, om arbejdet med LP-modellen på skolerne har haft en effekt på resultaterne.