Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hver 8. elev har problemer i folkeskolen

Op mod hver 8. elev har problemer i folkeskolen - og langt de fleste af disse elever er drenge.
Foto: colourbox

Hver 8. elev har problemer i folkeskolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den største undersøgelse nogensinde af elever og læreres opfattelse af folkeskolen viser, at op imod 15 procent af eleverne har problemer - hovedsageligt drenge

Op mod hver 8. elev har problemer i folkeskolen - og langt de fleste af disse elever er drenge. Det viser den største kortlægning nogensinde af folkeskolen, som i dag blev fremlagt på en konference i København. Kortlægningen omfatter 34.076 elever og klasselærere, og er kommet i stand i forbindelse med skolernes deltagelse i skoleudviklingsprojektet LP-modellen, der gennem forskningsbaseret viden sætter fokus på at løse folkeskolens udfordringer i undervisningen.

Resultaterne viser blandt andet, at op mod 15 procent af eleverne er i en relativ kritisk situation i forhold til læring og udvikling.

- Der er stor mangfoldighed i den danske folkeskole, og disse forskelligheder har skolerne svært ved at fange, og derfor er der en del, der falder ud og får problemer, siger professor Thomas Nordahl fra Høgskolen i Hedmark i Norge til Ritzau.

Sammen med professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole står han bag kortlægningen. Undersøgelsen viser også, at drengene klarer sig dårligere i skolen end pigerne og at 28,3 procent af drengeeleverne af klasselæreren bliver vurderet til at have et adfærdsproblem.

Undersøgelsen bliver gentaget i foråret 2010 og her vil det være muligt at se, om arbejdet med LP-modellen på skolerne har haft en effekt på resultaterne.
Fakta
- Der er stor mangfoldighed i den danske folkeskole, og disse forskelligheder har skolerne svært ved at fange, og derfor er der en del, der falder ud og får problemer, siger professor Thomas Nordahl fra Høgskolen i Hedmark i Norge til Ritzau.

Hver 8. elev har problemer i folkeskolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.