Der venter et retsligt efterspil om regningen for grundstødningen ved Fyns Hoved. Ifølge Forsvarets Operationscenter samarbejder de danske myndigheder ikke med det tyske rederi, der ejer skibet.Det er uvist, hvor stor regningen ender med at blive.

Myndighederne gør i øjeblikket en stor indsats for at sikre, at regningen for containerskibet Victorias grundstødning nordvest for Fyns Hoved fredag ikke kommer til at lande hos de danske skatteborgere. Det portugisiske har siden fredag ligget stille i farvandet nord for Fyn, mens blandt andre Forsvarets Operationscenter og Fyns Politi laver undersøgelser i området.

Grundstødning nord for Fyn

Fredag aften stødte det portugisiske containerskib Victoria på grund ud for Fyns Hoved.Weekenden igennem er der blevet fundet olie omkring de jyske kyster.

Olien kommer sandsynligvis fra det grundstødte skib, da skibet har fået en 50 meter lang flænge på den ene side lige over brændstoftankene.

Ifølge Maritime Danmark afveg fra den planlagte rute. Det skete på trods af, at VTS Storebælt, der overvåger skibstrafikken over Storebælt, advarerede skibet mod risikoen for at gå til grunde.

Overvågningen af havet fortsætter, indtil man er sikker på, at der ikke slipper mere olie ud i havet.

Først på ugen begyndte man at kunne spotte fugle med olie på fjerdragten i vandet ud for den fynske kyst. Både tirsdag og onsdag er der gjort observationer om olieindsmurte fugle. Onsdag blev tre fugle skudt ifølge Naturstyrelsen på Fyn.

- Der kommer til at være et retsligt efterspil, hvor de danske myndigheder skal bevise, at det er skibet der har begået en fejl. Forsvaret og andre enheder er i gang med at indsamle bevismateriale, men vi afventer rederiets bjærgningsplan. Vi er i gang med at indsamle bevismaterialet, men vi samarbejder ikke p.t. med rederiet om indsamlingen, fortæller Michael Horn, som er vagtholdsleder ved Forsvarets Operationscenter

Hvis myndighederne kan bevise, at grundstødningen beror på en fejl fra skibet, kan rederiet se frem til en stor regning.

Alle udgifter skal dækkes af rederiet. Man opgør udgifterne fra starttidspunktet fredag aften, både timeløn, materialer, driftsomkostninger, slitage på materiel og andre udgifter. Herefter skal udgifterne efterbehandles, og så kan der rejses et erstatningskrav, forklarer Michael Horn.

Overhørte advarsel

Ifølge Maritime Danmark blev Containerskibet Victoria kort før grundstødningen kontaktet af Vessel Traffic Service Storebælt (VTS), fordi skibet var kommet ud af kurs. VTS advarede skibet mod at fravige sejlruten på grund af risikoen for at støde på grund i farvandet. Skibet ændrede ikke kursen, og stødte kort herefter på grund nordvest for Fyns Hoved.

Det er endnu uklart hvornår containerskibet Victoria får lov at sejle videre. Det sker først når myndighederne har sikkerhed for, at der ikke lækker mere olie fra skibet. Derfor er det også fortsat uvist hvor stort erstatningsbeløbet bliver. Ifølge Michael Horn fra Forsvarets Operationscenter er det dog usandsynligt, at der siver mere olie ud i farvandet:

- Risikoen for yderligere udledning er minimal. Den udledning der skal ske, er sket, så vi forventer ikke mere olieudslip, siger han.

Fyens Stiftstidende har telefonisk og via mail forsøgt at få en kommentar fra det tyske rederi Peter Döhle Schiffahrts-KG, der ejer containerskibet Victoria. Men rederiet er ikke vendt tilbage med en kommentar

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
1
Se video: Det grundstødte skib Victoria bugseres til Lindø

Se video: Det grundstødte skib Victoria bugseres til Lindø

Nådigt sluppet: Ganske få olieindsmurte fugle skudt ved Fyns Hoved

Nådigt sluppet: Ganske få olieindsmurte fugle skudt ved Fyns Hoved

4
Grundstødt skib: Over 100 fugle ramt af olieforurening

Grundstødt skib: Over 100 fugle ramt af olieforurening