Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hele klassen kan tælle til 10


Hele klassen kan tælle til 10

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

SKOLESTART: Kemien var hurtigt på plads, da lærer Steen Thomsen mødte sin klasse
- Nu har I lært om bogstavet S. Nu skal I lægge danskbogen væk. Og så skal I tage matematikbøgerne frem, siger Steen Thomsen.

Jacob og Johannes, Sandra, Emma og Emma og resten af 1. a. parerer villigt ordre. For at udelukke tvivl forklarer Steen Thomsen, at både matematikbogen og matematikheftet er gule.

- De hører altså sammen. Gul og gul. I skal huske begge to, når I skal have matematik, forklarer Steen.

Stadig fuld accept. Kemien mellem lærer og elever synes at være på plads.

Det er mindre end en time siden, at Aarupskolens nye og nyuddannede lærer har mødt sin nye klasse. Hvad angår lokalitet og miljø er de små poder således ældre i gårde end deres 28-årige matematiklærer. Eleverne kender både dansklæreren, skolen og hinanden fra børnehaveklassen.

Nu er introduktionstimen i fuld gang, og det er kun de observerende forældre langs vinduerne, der synes at have lidt nerver på. Børnene tager direktiverne i den rækkefølge, de kommer, en enkelt tillader sig et nonchalant gab, og ingen er bange for at spørge.

- I skal skrive navn på hefterne, siger Steen Thomsen.

- Skal vi også skrive telefonnummer? lyder det fra bagerste række.

- Det er ikke nødvendigt. Vi skal nok ikke ringe sammen, svarer læreren.

Nu er det tid til den første lille matematiske lektion.

- Vi skal tælle til 10. Kan I det? spørger Steen Thomsen og får total bekræftelse.

- Jeg kan tælle til 100, lyder en enkelt triumferende tilføjelse.

Steen Thomsen nøjes dog med de 10. Tællingen foregår i kor, og der er samklang. Ingen tæller forkert.

Dermed er den første lille matematiske hurdle vel overstået. Mange flere skal overvindes i de kommende år, men nu er tiden kommet til første frikvarter.

Steen Thomsen foretager en hastig evaluering, mens ungerne og deres forældre siver ud i sommersolen.

- Jeg synes, det gik godt, siger Steen Thomsen.

At der ikke var total tavshed, men småsummen, mens hans fortalte og forklarede, tillægger han forældrenes tilstedeværelse.

- Nogle af dem hjalp jo børnene lidt til rette, siger han.

At vejen til at få ordet i klassen er knyttet til evnen til at række fingeren i vejret, er tilsyneladende forstået og accepteret, og dermed er der kridtet op til, at den egentlige undervisning kan begynde i næste time. Interessen synes at være vakt.

- Hvornår skal vi have matematik næste gang? spørger Ditte interesseret på vej ud.

- På fredag, svarer Steen Thomsen.

Fredagens time vil slutte med, at Ditte og hendes kammerater får de første lektier for.

Og når skoleåret er omme , vil hele 1. a. ikke blot kunne tælle. De kan også lægge i hvert fald tocifrede tal sammen.

Hele klassen kan tælle til 10

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.