Hård bjergning har skadet træ-skonnert


Hård bjergning har skadet træ-skonnert

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den forliste træskonnert "Martha" lignede en si, hvor vandet fossede ud, da den blev bjærget fra havets bund og kom på bedding. Men det er ikke skrogets tætning - kalfatringen - der var noget galt med. Det er den hårde medfart, skibet har fået under og efter forliset, der har gjort det så utæt, mener Finn Svendsen, som har været en af skipperne på "Martha" siden 1976.

Han afviser blankt, at tætningen var årsag til forliset, der kostede to mennesker livet forrige weekend. Kalfatringen fejlede ifølge skipperen ikke noget, da "Martha" forlod Frederikshavn og sejlede ud på den skæbnesvangre tur.

- Grunden til, at vi ser en dårlig tætning nu, er dels at den har ligget på bunden og ligesom er blevet gnubbet af et stykke sandpapir, og dels at den er blevet bjærget af en stor kran, som er en hård behandling, siger Finn Svendsen.

Meget utæt

Da skonnerten søndag blev bugseret i havn i Grenaa, blev det konstateret, at meget af kalfatringen i skroget manglede, og at den derfor var utæt. Kalfatring er hamp banket ind mellem skrogets planker forseglet med beg.

- Mens skibet endnu sejlede på havet, var det ikke utæt andre steder end den lækage i bagbord, som blev konstateret. Der er jo forskel på, om den er utæt ét sted, eller om det er noget lort over det hele, siger Finn Svendsen.

Dele af kalfatringen på "Martha" er lavet af professionelle på et værft. Resten var udført af frivillige fra Foreningen til skonnerten "Marthas" restaurering.

- Det er selvfølgelig aldrig godt nok, når der er sket et forlis. Men det har været godt nok i de 30 år, hvor "Martha" har været baseret på frivilligt arbejde. At arbejdet bliver udført professionelt er ikke en garanti for at undgå forlis, mener skipperen.

Pumper stoppet

Finn Svendsen mener, at forliset derimod skyldtes en række uheldige omstændigheder. Først lækagen, der gjorde skibet utæt. Så blev pumperne så tilstoppede, at de ikke kunne pumpe vandet ud igen, og vejret var hårdt og blæsende.

- Bagklogskaben kan bringe mange ting frem. Jeg tvivler på, at vi kunne have gjort noget omkring lækken, men vi kunne have haft bedre pumper, og vi kunne have gjort mere for, at de ikke tilstoppede, erkender Finn Svendsen.

Træskibe altid utætte

At gamle træskibe lækker er normalt, men det fører sjældent til store problemer eller forlis. Vandet bliver bare pumpet ud. Problemet opstår, hvis der kommer for meget vand ind, oplyser Søfartsstyrelsen.

- Der er krav til, hvor store pumperne skal være. Men de vil ikke kunne dimensioneres, så man kan pumpe havet tomt, hvis hullerne i skibet bliver for store. Filtrene skal dog kunne holdes rene, og det samme skal skibet, så der ikke er ting, der flyder hen og stopper filtrene, siger vicedirektør i Søfartsstyrelsen, Hans Christensen.

Der findes ikke detaljerede regler for, hvor tæt et gammelt skib som "Martha" skal være.

- Det skal bare være "tæt nok". Det er førerens ansvar, at skibet er sødygtigt. Han kan straffes efter søloven, hvis sikkerheden ikke bliver overholdt, siger Hans Christensen.

Søfartsstyrelsen afventer en rapport om opklaringsarbejdet af "Marthas" forlis.

Hård bjergning har skadet træ-skonnert

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce