Grænsekunder blæser på lavere afgifter: Vi bliver ved med at køre til Tyskland

Familien Jensen fra Fredericia kører en tur over grænsen et par gange om året. De tror ikke, at det, at regeringen vil fjerne nødde- og emballageafgiften, vil betyde noget for deres ture til grænsen. Foto: Frederikke Lillerøj

Grænsekunder blæser på lavere afgifter: Vi bliver ved med at køre til Tyskland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • Regeringen har som en del af erhvervs- og vækstpakken sat fokus på at trække grænsehandlen til Danmark.
  • Avisen Danmark var en tur forbi Fleggaards parkeringspladser ved Aventoft og Süderlügum. Her var der ikke megen tiltro til, at de billigere danske varer vil holde danskerne på den rigtige side af grænsen.
  • Det er turen, der lokker for mange.

Afgifter: Mandag ved Fleggaard i Süderlügum lige syd for grænsen var parkeringspladsen foran grænseshoppen stuvende fuld. Dåsebajere, brændevin og chokolade blev losset ind i både små biler og store varevogne. Her var meldingen fra kunderne klar:

- Det kommer overhovedet ikke til at gøre en forskel. Vi er altid kørt over grænsen, og det bliver vi nok ved med, lyder det fra Kirsten Jakobsen fra Ribe, som avisen Danmark mandag fangede foran Fleggaard i Süderlügum.

I weekenden præsenterede regeringen en ny erhvervs- og vækstpakke, hvor det fremgik, at den omdiskuterede nøddeafgift og emballageafgiften på øl og sodavand sodavand afskaffes, mens afgifterne på det såkaldte alkoholsodavand falder, og den planlagte 2018-forhøjelse af afgifterne på chokolade, kaffe, sukkervarer og vin annulleres. Målet er at hente en bid af fire mia. kr., som danskerne hvert år smider syd for grænsen på nydelsesmidler.

Men det giver Kirsten Jakobsen ikke meget for. Sammen med to veninder fra Ribe og Varde tager hun et par gange om året syd for grænsen for at nyde godt af billig slik, sodavand og brændevin. Ifølge de tre veninder er det ikke prisen, som er det afgørende for turen:

- Vi er kørt herned de seneste mange år. Vi startede med at have min mor med, så hun kom lidt ud. I dag tager vi en tur ind til Tønder og får en frokost, så det er lige så meget selve udflugten og turen, som gør det hyggeligt, fortæller Inge Maria Bruun fra Varde.

- Men hvis priserne ikke betyder noget, kan man så ikke bare køre en tur til Nordjylland i stedet for syd for grænsen?

- Nej, hvad skulle vi dog der, lyder det grinende fra de tre veninder.

- Man snakker så godt i bilen, fordi man ikke kan løbe nogen steder, siger Gitte Damgaard, som mandag tog fra Vildbjerg ved Herning for at handle ind ved grænsen. Lavere danske afgifter får ikke hende til at droppe Tyskland-turene. Foto: Frederikke Lillerøj
- Man snakker så godt i bilen, fordi man ikke kan løbe nogen steder, siger Gitte Damgaard, som mandag tog fra Vildbjerg ved Herning for at handle ind ved grænsen. Lavere danske afgifter får ikke hende til at droppe Tyskland-turene. Foto: Frederikke Lillerøj

Priserne skal ned på tysk niveau

Ved siden af de tre veninder, som er kørt mod grænsen i en lille Citroën C3, holder en stor Ford, som er ved at blive fyldt op med øl, sodavand og dagligvarer. Preben og Lena Jensen fra Fredericia kører over grænsen cirka tre gange om året, og mandag var datteren Majbrit Jensen med på tur gennem det jyske.

- Jeg tror ikke, at lavere priser kommer til at gøre nogen forskel. Hvis priserne bliver lavere i Danmark, tror jeg, Fleggaard og de andre også bare sætter priserne ned, lyder det fra Lena Jensen, som bliver bakket op af sin mand:

- Jeg ville langt hellere have, at vi beholdt de penge i Danmark, men for at det skal rykke noget ved vores forbrug, skal de danske priser ned på det tyske niveau, siger Preben Jensen.

Hilmer Larsen fra Varde tog mandag formiddag en tur til grænsen for at handle ind til en 70-års fødselsdag. Han kommer ikke til at droppe turene, før det bliver så billigt i Danmark, at det går op, siger han. Foto: Frederikke Lillerøj
Hilmer Larsen fra Varde tog mandag formiddag en tur til grænsen for at handle ind til en 70-års fødselsdag. Han kommer ikke til at droppe turene, før det bliver så billigt i Danmark, at det går op, siger han. Foto: Frederikke Lillerøj

En del af danskernes DNA

På en parkeringsplads syv kilometer mod vest mødte avisen Danmark Paul Erik Lauridsen fra Vojens. Han kører sammen med sin kone over grænsen for at handle dagligvarer cirka en gang om måneden. Hjemmefra forbereder den en liste over de ting, der skal i hus.

- Jeg tror, at det kommer til at gøre en forskel for nogle, men for os kommer det ikke til at gøre en forskel. Vi køber dagligvarer, som er billigere hernede. Vi kører aldrig den samme vej herned, så vi gør det mindst lige så meget for turen, fortæller han og fortsætter:

- Jeg tror, at det er en af de ting, som sidder dybt i os danskere. Jeg er kørt over grænsen med min familie, lige så længe jeg kan huske tilbage, så det bliver svært at få danskerne til at tage søndagsturen et andet sted hen.

Bøttevis af rejer, kilovis af slik og dåsebajere i lange baner. Danskerne handler i stor stil syd for grænsen, og en mandag foran Fleggaard var der ikke nogen, som havde tænkt sig at stoppe lige foreløbig. Heller ikke selvom der er udsigt til lavere priser i Danmark. Foto: Frederikke Lillerøj
Bøttevis af rejer, kilovis af slik og dåsebajere i lange baner. Danskerne handler i stor stil syd for grænsen, og en mandag foran Fleggaard var der ikke nogen, som havde tænkt sig at stoppe lige foreløbig. Heller ikke selvom der er udsigt til lavere priser i Danmark. Foto: Frederikke Lillerøj

Grænsekunder blæser på lavere afgifter: Vi bliver ved med at køre til Tyskland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce