Fyns Politi: Sådan bruger vi droner ved ulykker på E20

Lange køer på Den Fynske Motorvej E20 ved Andebølle i forbindelse med en serie ulykker Foto: Michael Bager

Fyns Politi: Sådan bruger vi droner ved ulykker på E20

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Droner kan i sidste ende hjælpe trafikken hurtigere i gang ved større uheld, lyder det fra Fyns Politi, som er første politikreds i landet, der bruger droner i sit arbejde. Men både typen af ulykker og vejret kan sætte begrænsninger.

Fra Fyns Politi nikkes der til et nyligt forslag fra Dansk Erhverv, om at politiet bør bruge droner efter større uheld på motorvejen.

Og i politikredsen ved man, hvad man taler om. Fynske betjente har nemlig allerede - som de eneste i landet - gjort sig erfaringer med droner: i eftersøgninger, efterforskninger, større ulykker på motorvejen og mange andre opgaver, hvor overblik fra luften giver mening. Det sker som et led i et pilotprojekt, som køres med rigspolitiet.

Droner kan bruges til at udpege alternative ruter til bilister, opdage følgeuheld og generelt få overblik over hele situationen, har vi erfaret. De ting er vigtige, når vi taler om at få trafikken til at glide igen.
Kim Munksgaard, vicepolitiinspektør ved Fyns Politi.
Kim Munksgaard leder Fyns Politis pilotprojekt med droner. De små, som den har har i hånden, kan styres fra en mobiltelefon. Fra de større droner kan signalet live-streames tilbage til kommandocentralen. Arkivfoto: Lars Krejberg
Kim Munksgaard leder Fyns Politis pilotprojekt med droner. De små, som den har har i hånden, kan styres fra en mobiltelefon. Fra de større droner kan signalet live-streames tilbage til kommandocentralen. Arkivfoto: Lars Krejberg

Udpeger alternative ruter

I sit udspil mener Dansk Erhverv, at droner især kan bistå og måske ertatte, at folk på landjorden dokumenterer eksempelvis bilernes placering, opmåler bremsespor og lignende. Har man kortlagt ulykkesstedet med en drone, kan man fjerne de havarerede biler og undersøge materialet bagefter, lyder Dansk Erhvervs rationale.

Kim Munksgaard ved Fyns Politi er delvist enig.

- Det kan hjælpe indsatslederen med at få det hurtige overblik over ulykkesstedet. Hvor biler holder i forhold til hinanden og den slags, siger han og tilføjer:

- Men i forhold til forslaget vil jeg sige, at ja, droner er gode at bruge ved uheldsstedet som et supplement. Men det er ikke her, de batter mest. Droner giver endnu større værdi i forhold til at flyve højt og udpege alternative ruter til bilister, opdage følgeuheld og generelt få overblik over hele situationen, har vi erfaret. Og de ting er mindst lige så vigtige, når vi taler om at få trafikken til at glide igen, siger Kim Munksgaard.

Vejret kan drille

Fyns Politi har benyttet droner ved tre-fire større uheld. Dog ikke ved de seneste to lukninger af E20, og heller ikke i alle situationer er øjet i luften oplagt at ty til. Ét eksempel er mandag morgens lukning af Ny Lillebæltsbro, efter tæt tåge gav uheld i streg over broen.

- Der ville vi ikke kunne have brugt droner. Lige så snart, vi flyver 20 meter op i sådan et vejr, kan vi slet ikke bruge videomaterialet til noget, siger Kim Munksgaard.

I droneprojektet er fynske politifolk siden sommeren 2017 blevet uddannet til droneførere i samarbejde med hjemmeværnet. Erfaringerne skal munde ud i retningslinjer for brug af droner for resten af landets politi engang i sommeren 2018.

Fyns Politi: Sådan bruger vi droner ved ulykker på E20

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce