24. august indfører Fynbus den nye køreplan, der fletter bybuskørsel og regionalbuskørsel sammen. Resultatet er kaos og utilfredse passagerer, og Fynbus-direktør Lars Oksbjerre bliver i de følgende dage hårdt kritiseret fra mange sider.

1. september nedlægger regionalbuschaufførerne arbejdet i protest mod den nye køreplan, som de mener er umulig at overholde. Der lyder beretninger om chauffører, der hårdt presset bryder grædende sammen bag rattet. I flere timer blokeres bytrafikken i Odense også af regionalbusserne i en protestaktion. Strejken er overenskomststridig.

Samme dag foreslår fagforeningen 3F Fynbus at gå tilbage til den gamle køreplan og lave en ny køreplan helt forfra. Det bliver det krav, chaufførerne stiller igen og igen, når de bliver præsenteret for udspil under resten af konflikten. Udspil, som de afviser.

12. september, altså fredag i denne uge, siger chaufførerne efter 12 dages konflikt ja til at genoptage arbejdet, uden at Fynbus har givet sig og er gået tilbage til den gamle køreplan. Chaufførerne genoptager arbejdet under protest, slår tillidsmand Helle Madsen fast.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Ingen rejsetidsgaranti fra Fynbus

Ingen rejsetidsgaranti fra Fynbus

Barfoed holder øje med Fynbus

Barfoed holder øje med Fynbus

Busser afsted med forsinkelser

Busser afsted med forsinkelser