Rute 110/111 fra Odense mod Assens/Faaborg er en af de ruter, der pludselig fik en ufrivillig hovedrolle i debatten om nedskæringer på de regionale ruter i Fynbus. Sparerunden blev aflyst og ruten reddet af en regnefejl, men snakken om hele eller halve nedskæringer af busruter har sat gang i debatten og ikke mindst i tankerne i de lokalsamfund, der dagligt bruger ruten. Fyens.dk har lagt sig i kølvandet på rute 110 for at høre, hvilken betydning ruten har for de mindre byer:


Kasper Gudjonsson (18) (tv) , Marius Klint (17) og Asbjørn Laugesen (17): - Vi bor i Snave og går på Odense Tekniske Gymnasium og på Erhvervsskole i Odense, og hvis vi ikke har bussen, ja - så er vi egentlig lukket ude fra alt stort set. Vi tager uddannelsesruten frem og tilbage til skolen, men den går ikke mange gange om dagen, og når vi skal være sammen med vores venner i Odense, tager vi rute 110 frem og tilbage - vi står af i Haarby og skifter til en anden bus, der kører til Snave. Vi bruger i hvert fald rute 110 nogle gange om ugen - og vi har ikke andre muligheder i weekenden, når vi skal mødes med vores venner. Vi har også lige brugt den i dag, fordi vi har fået tidligere fri. Hvis bussen ikke er der, så kan vi sådan set ikke rigtig foretage os noget. (Foto: Charlotte Pedersen)

Kasper Gudjonsson (18) (tv) , Marius Klint (17) og Asbjørn Laugesen (17): - Vi bor i Snave og går på Odense Tekniske Gymnasium og på Erhvervsskole i Odense, og hvis vi ikke har bussen, ja - så er vi egentlig lukket ude fra alt stort set. Vi tager uddannelsesruten frem og tilbage til skolen, men den går ikke mange gange om dagen, og når vi skal være sammen med vores venner i Odense, tager vi rute 110 frem og tilbage - vi står af i Haarby og skifter til en anden bus, der kører til Snave. Vi bruger i hvert fald rute 110 nogle gange om ugen - og vi har ikke andre muligheder i weekenden, når vi skal mødes med vores venner. Vi har også lige brugt den i dag, fordi vi har fået tidligere fri. Hvis bussen ikke er der, så kan vi sådan set ikke rigtig foretage os noget. (Foto: Charlotte Pedersen)


Susanne Riber, Broby: Jeg har to sønner, der begge skal fra Broby til Odense hver dag. Den ene har ikke kørekort, og al den her bussnak har da gjort ham - og mig - noget nervøs for, hvordan han skal kunne komme frem og tilbage til skole, hvis vi ikke har bussen. Det har vi talt en del om derhjemme på det seneste. Jeg kan jo ikke ligge og køre ham frem og tilbage. Vi snakker temmeligt meget om, hvad søren vi så gør, og det er måske slet ikke meningen, at man skal kunne på i de små byer mere? Måske skal man efterhånden kun kunne bo i de store byer? Jeg har boet i den her by i 49 år, så jeg tør godt sige, at jeg har set udviklingen, og der er bare mere og mere, der er lukket. Hvis de også begynder at skære i busruterne, så skærer de endnu en ting væk fra vores lokalsamfund. Det er simpelt hen ikke i orden. (Foto: Charlotte Pedersen).

Susanne Riber, Broby: Jeg har to sønner, der begge skal fra Broby til Odense hver dag. Den ene har ikke kørekort, og al den her bussnak har da gjort ham - og mig - noget nervøs for, hvordan han skal kunne komme frem og tilbage til skole, hvis vi ikke har bussen. Det har vi talt en del om derhjemme på det seneste. Jeg kan jo ikke ligge og køre ham frem og tilbage. Vi snakker temmeligt meget om, hvad søren vi så gør, og det er måske slet ikke meningen, at man skal kunne på i de små byer mere? Måske skal man efterhånden kun kunne bo i de store byer? Jeg har boet i den her by i 49 år, så jeg tør godt sige, at jeg har set udviklingen, og der er bare mere og mere, der er lukket. Hvis de også begynder at skære i busruterne, så skærer de endnu en ting væk fra vores lokalsamfund. Det er simpelt hen ikke i orden. (Foto: Charlotte Pedersen).


Jørgen Ottesen-Stage, Brobyværk: Bussen betyder meget - og meget mere, end man lige går og tror. Den har betydning for de unge, den har betydning for bosætning, det har betydning for hussalget. Hvis der ikke er en ordentlig busforbindelse, bliver det sværere for børnene at komme frem og tilbage til sport, det bliver sværere for de unge at komme i skole i Odense, og det bliver også sværere for folk at sælge deres huse. Området bliver affolket. Det hele bider sig selv i halen, hvis man begynder at skære i busserne, og man skal have en bil, hvis man vil bo uden for de store byer. Jeg har selv boet på Langeland en overgang, og der gik bussen ikke ret tit - det havde bare stor betydning for hele området.  Jeg synes, man skal holde fingrene fra busserne - det er en livsnerve, som betyder meget mere, end vi går og forestiller os. (Foto: Charlotte Pedersen)

Jørgen Ottesen-Stage, Brobyværk: Bussen betyder meget - og meget mere, end man lige går og tror. Den har betydning for de unge, den har betydning for bosætning, det har betydning for hussalget. Hvis der ikke er en ordentlig busforbindelse, bliver det sværere for børnene at komme frem og tilbage til sport, det bliver sværere for de unge at komme i skole i Odense, og det bliver også sværere for folk at sælge deres huse. Området bliver affolket. Det hele bider sig selv i halen, hvis man begynder at skære i busserne, og man skal have en bil, hvis man vil bo uden for de store byer. Jeg har selv boet på Langeland en overgang, og der gik bussen ikke ret tit - det havde bare stor betydning for hele området. Jeg synes, man skal holde fingrene fra busserne - det er en livsnerve, som betyder meget mere, end vi går og forestiller os. (Foto: Charlotte Pedersen)


Christina Lehmann, Brobyværk: - Bussen er ufattelig vigtig for vores lokalsamfund, især for de unge som f.eks skal på gymnasiet - hvordan vil man have, at de skal kunne komme det, hvis der ikke går en bus? Så kan de jo ikke bo her i området. Det er helt forkert at begynde at skære lokalsamfundet af på den måde, og det rammer jo også ældre mennesker. Jeg kender ældre, der måtte opgive at gå til badminton, fordi stoppestedet i deres by blev nedlagt, og bussen pludselig ikke gik i weekenden, som den plejede. Der er da også noget af en pris at betale, og der er mange ældre, som enten ikke har bil eller kan køre bil selv mere. Hvad vil man have, at de skal gøre? Og hvorfor skal de rammes, fordi de bor her. Jeg synes, det er helt forkert. Jeg bruger ikke selv bussen særligt meget, fordi vi har bil, men vi bruger den, hvis vi engang imellem skal ud at spise og vi ved, at vi vi gerne vil kunne drikke et glas vin til maden. (Foto: Charlotte Pedersen)

Christina Lehmann, Brobyværk: - Bussen er ufattelig vigtig for vores lokalsamfund, især for de unge som f.eks skal på gymnasiet - hvordan vil man have, at de skal kunne komme det, hvis der ikke går en bus? Så kan de jo ikke bo her i området. Det er helt forkert at begynde at skære lokalsamfundet af på den måde, og det rammer jo også ældre mennesker. Jeg kender ældre, der måtte opgive at gå til badminton, fordi stoppestedet i deres by blev nedlagt, og bussen pludselig ikke gik i weekenden, som den plejede. Der er da også noget af en pris at betale, og der er mange ældre, som enten ikke har bil eller kan køre bil selv mere. Hvad vil man have, at de skal gøre? Og hvorfor skal de rammes, fordi de bor her. Jeg synes, det er helt forkert. Jeg bruger ikke selv bussen særligt meget, fordi vi har bil, men vi bruger den, hvis vi engang imellem skal ud at spise og vi ved, at vi vi gerne vil kunne drikke et glas vin til maden. (Foto: Charlotte Pedersen)

  • Kim Skovsby

    Af:

    Jeg er journalist på erhvervsredaktionen på Fyens Stiftstidende. Her har jeg været ansat siden 2006, og jeg har dækket mange forskellige stofområder (bolig, mad, samfundsforhold), ligesom jeg i en årrække var lokalredaktør på redaktionen i Kerteminde. Jeg har været på erhvervsredaktionen siden 2014 og skriver blandt andet om privatøkonomi, social dumping og virksomheder. Jeg bor i Kerteminde og bruger bl.a fritiden på at ro havkajak.

Mere om emnet

Se alle
2
Fynbus-sagen: Bussen er en livsnerve på landet - og besparelser gør ondt

Fynbus-sagen: Bussen er en livsnerve på landet - og besparelser gør ondt