TURISME: Hverken frem eller tilbage for Fyn
Succes eller fiasko?

Formanden for turistorganisationen Fyntour, direktør Kurt Keilberg, Odense, havde svært ved at bedømme forløbet af 2002, da han i går aflagde beretning på selskabets repræsentantskabsmøde på Gl. Avernæs.

- Måler vi efter de normale metoder som f. eks. antallet af overnatninger, oplevede vi på Fyn et år uden tilbagegang, oplyste formanden.

- På den anden side havde vi heller ikke en fremgang, der kan berettige til, at vi bruger ordet succes. På enkelte af de fynske turistattraktioner meldes der om fald i besøgstallene, men der giver ikke anledning til panik, understregede Kurt Keilberg.

Positivt

Positivt er det, at den ganske voldsomme tilbagegang i antallet af tyske turister, som det fynske område har oplevet i de senere år, nu tilsyneladende er stoppet.

- Men, understregede Kurt Keilberg, der er langt igen til de gode gamle dage, og det er ufatteligt, at Fyn med sin korte afstand til det tyske marked og sine mange attraktioner med masser af strand og vand ikke kan sælge sig selv i større omfang.

De gode, gamle dage

De gode, gamle dage var årene umiddelbart før lukningen af de to færgeruter mellem Langeland-Kiel og Faaborg-Gelting, og selv om strømmen nu er vendt, mangler Fyn fortsat op mod 400.000 tyske turister i forhold til tidligere. I alt overnattede 3,2 millioner mennesker sidste år på Fyn, og det er en stigning i forhold til året før på 2,5 procent.

Stor aktivitet

Men Fyntour er ikke kommet sovende til det, formanden betegnede som et år uden tilbagegang.

- Der har kort sagt været kul på i Fyntour. Men mange nye initiativer som Internetportal, messer, workshops, golfbrochurer, havørred-eldorado og cykelturisme har aktivitetetsniveauet været meget højt, hvad der også kan aflæses af regnskabet.

Det viser et overskud så beskedent som 34.000 kr. ud af en omsætning på 15 millioner kr.

Eller som Kurt Keilberg konstaterede:

- Vi bruger alle de kroner, vi kan komme i nærheden af i nye tiltag, så vi får den størst mulige værdistigning i fynsk turisme.

Om fremtiden sagde kurt Keilberg, at Fyntour er i fuld gang med forberedelserne til det store HCA år i 2005.

Den ægte vare

- Der bliver investeret massivt i at skabe interesse internationalt, og derfor er det i den fynske region op til os selv at udnytte den stigende interesse. Det er trods alt os, der har den ægte vare at sælge.

Under valgene blev Michael Ahlefeldt, Egeskov, nyvalgt som repræsentant for afdelingen af større attraktioner. Han afløser Hans Aage Kofoed, Odense Zoo, der ikke ønskede genvalg.

Alle øvrige valg var genvalg.
  • fyens.dk