Frostskader gør vejene farlige

Frosten har ødelagt veje på Nordfyn. På billederne er det vejmænd Steen Jensen og Idrees Haider
Foto: Yilmaz Polat

Frostskader gør vejene farlige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vintertemperaturen laver huller i det i forvejen misligholdte danske vejnet.

I Odense bruger kommunen 20 millioner om året på vedligehold, selv om der burde repareres veje for mere end det dobbelte

Revner i asfalten og store dybe huller på vejen.

Det danske vejnet er misligholdt og uforberedt på skandinaviske kuldegrader, som dem vi oplever lige nu.

For når vandet siver ned i revnerne og fryser til is, buler asfalten op og køres i smadder af bilerne.

Det har skabt problemer på motorvejen omkring Skærup ved Vejle i juledagene, men også på strækningen mellem Odense og Middelfart og på de kommunale veje på Nordfyn og i Odense by har bilisterne måttet zigzagge uden om kraterne.

- Huller i vejene fremmer ikke ligefrem sikkerheden. Kommer et hul totalt bag på en trafikant i høj fart, kan der gå slinger i bilen, så det er et problem, vi tager alvorligt, siger Niels Christian Skov Nielsen, driftsdirektør i Vejdirektoratet, der driver statens motor- og hovedveje.

Og når frostvejret slår om i tø igen, kan bilisterne se frem til endnu flere huller, fordi den ødelagte asfalt, som frosten har holdt sammen på, smuldrer, når isen smelter.

Ifølge Lars Bolet, trafikforsker ved Aalborg Universitet, ligger kommunerne og staten, der driver offentlige vejnet, som de har redt ved i fle- re år ikke at bruge tilstrækkeligt med penge på vedligehold.

- I mange år har man krydset fingrene og håber på det bedste. Men nu kom vinteren, og så går den ikke længere, siger han.

Én lang lidelseshistorie

I Odense Kommune har Dalumvej, Svendborgvej og Rismarksvej henover julen været hullet som en emmenthaler. Henrik Larsen, driftsplanlægger i kontoret for myndighed og vejdrift erkender, at kommunen bruger alt for få penge på vedligehold af vejnettet.

- Vi bruger omkring 20 millioner kroner årligt, men det reelle behov er på 50 millioner. Vores veje bliver bare dårligere og dårligere, siger han.

Odense Kommune er dog langtfra den eneste, der nedprioriterer vejene. Ifølge tal fra Kommunernes Landsforening brugte kommunerne, som driver 95 procent af de offentlige veje, samlet set 6,5 milliarder kroner på opgaven i 2004. Fire år senere var tallet faldet med en milliard.

- Det danske vejnet er én lang lidelseshistorie. Pointen er, at man kan spare penge på langt sigt ved at bruge de nødvendige ressourcer på kort sigt. Men det sker ikke, siger Søren Bülow, sekretariatschef i interesseorganisationen Danske Veje.

Niels Christian Skov Nielsen fra Vejdirektoratet indrømmer, at vejnettet er blevet misligholdt gennem en årrække.

- Samfundsøkonomisk står vi med en udfordring, som er blevet dyrere end den måske burde have været, siger han.

Frostskader gør vejene farlige

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce