Delaftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti i finansforhandlingerne betyder, at taksten for at køre over Storebælt allerede sættes ned fra 1. januar 2018.

Når nytåret er sunget ind og vi skriver 2018 bliver taksterne for at køre over Storebæltsbroen også sat ned.

Regeringen indgik fredag en delaftale i finanslovsforhandlingerne med Dansk Folkeparti, som betyder, at det i første omgang bliver 15 procent billigere at køre over Storebælt.

Dertil kommer en yderligere nedsættelse af taksten pr. 1. januar 2023, så taksterne samlet set bliver sat ned med 25 procent.

- Jeg er rigtig glad for, at det nu bliver billigere at krydse Storebæltsforbindelsen, når vi pr. 1. januar 2018 sænker taksterne med 15 procent. I 2023 nedsættes taksterne yderligere, så taksterne samlet set bliver sat ned med 25 procent. Det vil medføre en stor lettelse for fynboerne og er noget, som de fynske kommuner og erhvervslivet længe har kæmpet hårdt for, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse fra ministeriet.

Det er ikke kun prisen for at krydse Storebælt, der efter fredagens forhandlinger er faldet på plads. Også en udvidelse af motorvejen på Vestfyn mellem Nr. Aaby og Odense Vest samt midler til støjreducerende foranstaltninger på strækningen syd om Odense er der opnået enighed om.

- Når vi i Dansk Folkeparti sammen med regeringen vælger at sætte gang i en udvidelse af E20 på Vestfyn mellem Nr. Aaby og Odense Vest, så er det fordi, det er et tiltrængt projekt, som pendlerne på Fyn har ventet længe på. Vi er enige om, at anlægsarbejdet skal gennemføres så hurtigt som muligt. Det betyder, at den udvidede motorvejsstrækning vil stå klar i 2022. Det glæder mig også, at vi har fundet midler til at gennemføre en række støjreducerende tiltag på motorvejen syd om Odense, siger Kim Christiansen, transportordfører i Dansk Folkeparti.

I alt sættes der 2,4 milliarder kroner af til udvidelsen af den fynske motorvej mellem Nr. Aaby og Odense Vest, hvoraf A/S Storebælt bidrager med godt 2,1 milliarder kroner til finansieringen. De lavere Storebæltstakster og finansieringsbidraget til motorvejsudvidelsen betyder, at tilbagebetalingstiden for Storebæltsforbindelsen ifølge Transport-, Bygnings- og Boligministeriet forlænges med fem år, så forbindelsen forventes at være betalt i 2034.

Der afsættes 25 millioner kroner til støjreducerende tiltag på motorvejen syd om Odense, ligesom det er aftalt at fremrykke af udskiftningen af det støjreducerende slidlag til 2018.

  • Vestesen_Bjarke_(2015)_010

    Af:

    Kriminalredaktør

Mere om emnet

Se alle
16
Kort og kontanter tæller ikke: Storebælt-rabat er kun for dem med en aftale

Kort og kontanter tæller ikke: Storebælt-rabat er kun for dem med en aftale

DI jubler: Finanslov vil give flere fynske job

DI jubler: Finanslov vil give flere fynske job

4
Nu afgøres det, hvornår det bliver billigere at køre over Storebælt: DF utilfreds med udspil fra transportminister

Nu afgøres det, hvornår det bliver billigere at køre over Storebælt: DF utilfreds med udspil fra transportminister