Fyns Politis fotovogne holder mest i Odense og Nyborg, og det er på trods af, at der skete flere færdselsuheld i Middelfart- og Nordfyn Kommune sidste år end i Nyborg.

Odense- og Nyborg Kommune er dem, der bliver tjekket mest, mens Middelfart og Nordfyn bliver særligt forbigået. Kun to procent af fotovognenes samlede tid i 2013's første otte måneder er blevet brugt i Middelfart, en procent på Nordfyn og hele 28 procent i Nyborg. Og det til trods for, at både Middelfart og Nordfyn havde flere færdselsuheld i 2012 end Nyborg.

Det viser tal fra Fyns Politi.

Fartkontrol i så mange timer som muligt

Den ubalancerede fartkontrol skyldes ifølge en mail fra Automatisk Trafik Kontrol, som Fyens Stiftstidende er kommet i besiddelse af, at Fyns Politi er presset af et krav om det høje antal timer, politiet som minimum skal bruge på at måle trafikhastigheden med fotovognene i år.

Fotovognene bedes holde sig i nærheden af Odense og Nyborg, hvor de holder om natten. Det er nødvendigt, hvis kravet om det antal timer, Fyns Politi skal måle med fotovognene, skal nås, står der i mailen.

Politiinspektør Bjarne Sørensen afviser at fordelingen af fotovogne er presset af måltal.

- Målingerne med ATK-bilerne har været prioriteret andre steder i Fyns politikreds på nuværende tidspunkt. Dette skal ikke tages som udtryk for, at politiet ikke har været til stede i henholdsvis Middelfart og Nordfyn, idet det absolut ikke er tilfældet. Vi har blot gjort brug af andre målemetoder, siger han til Fyens Stiftstidende.

Her kan du læse den samlede fordeling af de fynske fotovogne i år, og hver kommunes andel i procent af de samlede fynske færdselsuheld, der skete sidste år:

Odense - 31 %, færdselsuheld: 51 %
Nyborg - 28 %, færdselsuheld: 4 %
Svendborg - 13 %, færdselsuheld: 11 %
Kerteminde - 10 %, færdselsuheld 3 %
Faaborg-Midtfyn - 8 %, færdselsuheld 9 %
Assens - 7 %, færdselsuheld 8 %
Middelfart - 2 %, færdselsuheld 6 %
Nordfyn - 1 %, færdselsuheld 5 %
Langeland - 1 %, færdselsuheld 2 %
Ærø - 0 %, færdselsuheld 1 %

Læs Fyns Politi, fynske politikere og trafikforskeres kommentarer i Fyens Stiftstidende fredag.

  • Af: