Tiltalte risikerer at få en forsvarer, de ikke ønsker, lyder advokaters kritik af justitsministerens forslag.

Fremover skal man kun kunne vælge en forsvarer, der har tid i kalenderen, lyder et nyt initiativ fra justitsminister Søren Pape Poulsen (K), der sigter efter at få nedbragt sagsbehandlingstiden i straffesager.

Det er langt fra sikkert, at forslaget vil betyde det store for sagsbehandlingstiden - og samtidig vil det krænke retssikkerheden, lyder kritikken fra Landsforeningen af Forsvarsadvokater.

FAKTA: Otte initiativer skal komme lange straffesager til livs

I 2016 tog det i gennemsnit næsten et år - 300 dage - fra en sag blev anmeldt hos politiet, til en dømt gerningsmand begyndte at afsone sin straf.

Det er for lang tid, hvis man spørger justitsminister Søren Pape Poulsen (K).

Han vil derfor nedbringe sagsbehandlingstiderne i det danske retssystem med otte nye initiativer.

- Alt for lange straffesager er desværre langt fra noget nyt fænomen, men nu sætter vi ind, der hvor skoen trykker, siger Pape Poulsen i en pressemeddelelse.

Her er justitsministerens otte initiativer:

* Fremover kan en sigtet kun vælge en forsvarer med tid i kalenderen. Retssager bliver således i dag ofte unødigt forlænget, fordi forsvareren ikke har tid til at møde i retssagen.

* Hvis man skifter forsvarer undervejs i en retssag, må det ikke forsinke sagen. Derudover får den nye forsvarer ikke vederlag for merarbejde, som skyldes forsvarerskiftet.

* Retten skal hurtigere gå i gang med at fastlægge en dato for retsmødet. Retten skal også i højere grad tage højde for, hvor travlt en forsvarer har, inden retten giver vedkommende en sag.

* Fremover skal sigtede, som ikke møder op i retten, med det samme betale sagsomkostningerne, hvis retsmødet udsættes.

* Politiets indsats skal styrkes, så politiet i højere grad sørger for, at en sigtet er til stede ved retsmødet, så der kan afsiges dom i sagen.

* I fængselsvæsnet sættes ind over for de personer, som ikke møder op for at afsone deres straf. De skal efterlyses og findes.

* Det skal hurtigere afklares, om en dømt person kan få tilladelse til at afsone med fodlænke. Samtidig skal dømte, som skal afsone med fodlænke, hurtigere i gang med at afsone.

* Der skal etableres øget synlighed om sagsbehandlingstider i straffesager, så myndighederne kan sætte målrettet ind over for årsager til lange sagsbehandlingstider.

Kilder: Justitsministeriet

- Man krænker de tiltaltes retssikkerhed. Man har ikke lavet en ordentlig afdækning. Ministeriet har ikke belæg for, at det er et relevant initiativ, siger formand Kristian Mølgaard.

- Det er rimeligt nok, at forsvareren skal have tid i kalenderen, men de meget faste kriterier for, hvornår man anerkender, at der er tid i kalenderen, er alt for snævre. Det udgør for mig at se en reel krænkelse af det frie forsvarervalg.

FAKTA: Otte initiativer skal komme lange straffesager til livs

I 2016 tog det i gennemsnit næsten et år - 300 dage - fra en sag blev anmeldt hos politiet, til en dømt gerningsmand begyndte at afsone sin straf.

Det er for lang tid, hvis man spørger justitsminister Søren Pape Poulsen (K).

Han vil derfor nedbringe sagsbehandlingstiderne i det danske retssystem med otte nye initiativer.

- Alt for lange straffesager er desværre langt fra noget nyt fænomen, men nu sætter vi ind, der hvor skoen trykker, siger Pape Poulsen i en pressemeddelelse.

Her er justitsministerens otte initiativer:

* Fremover kan en sigtet kun vælge en forsvarer med tid i kalenderen.

I dag er udgangspunktet, at en forsinkelse på to-tre måneder vil kunne danne grundlag for at nægte beskikkelse.

Det skal fremover sættes ned til to uger i sager om vold, voldtægt og våbenbesiddelse på offentligt tilgængeligt sted.

I andre sager bliver fristen ved nybeskikkelse som udgangspunkt fire uger.

* Hvis man skifter forsvarer undervejs i en retssag, må det ikke forsinke sagen. Derudover får den nye forsvarer ikke vederlag for merarbejde, som skyldes forsvarerskiftet.

I dag udsættes cirka 20-30 procent af alle domsmandssager, og forsvarerskift er en af hovedårsagerne.

* Retten skal hurtigere gå i gang med at fastlægge en dato for retsmødet. Retten skal også i højere grad tage højde for, hvor travlt en forsvarer har, inden retten giver vedkommende en sag.

* Fremover skal sigtede, som ikke møder op i retten, med det samme betale sagsomkostningerne, hvis retsmødet udsættes.

Udsættelse af retsmødet forlænger i gennemsnit straffesagen med cirka 80 dage.

* Politiets indsats skal styrkes, så politiet i højere grad sørger for, at en sigtet er til stede ved retsmødet, så der kan afsiges dom i sagen.

Retten skal under visse betingelser kunne træffe en anholdelsesbeslutning, som betyder, at politiet kan anholde sigtede op til 24 timer før et nyt retsmøde og sørge for, at vedkommende møder op.

* I fængselsvæsnet sættes ind over for de personer, som ikke møder op for at afsone deres straf. De skal efterlyses og findes.

Mere end hver tredje dømte udebliver fra afsoning i fængsler og arresthuse.

* Det skal hurtigere afklares, om en dømt person kan få tilladelse til at afsone med fodlænke. Samtidig skal dømte, som skal afsone med fodlænke, hurtigere i gang med at afsone.

* Der skal etableres øget synlighed om sagsbehandlingstider i straffesager, så myndighederne kan sætte målrettet ind over for årsager til lange sagsbehandlingstider.

Kilder: Justitsministeriet

- Det har først og fremmest den konsekvens, at man risikerer, at der bliver gennemført sager med en forsvarer, som den tiltalte ikke selv ønsker.

Ifølge retsplejeloven er der frit forsvarervalg. Men i dag kan en forsinkelse på to til tre måneder danne grundlag for at nægte beskikkelse.

Det vil regeringen stramme op på, så fristen fremover som udgangspunkt er fire uger - og i sager om vold, voldtægt og våbenbesiddelse på offentligt tilgængeligt sted skal der ikke accepteres mere end to ugers forsinkelse.

Det skal også være muligt at afbeskikke en forsvarer, hvis det kan forkorte sagsbehandlingstiden væsentligt.

Forslaget kan også få den konsekvens, at flere vil anke deres dom, påpeger Kristian Mølgaard.

- Hvis man får et resultat, man ikke finder acceptabelt - og man ikke har haft den forsvarer, man ønskede - så kan det betyde, at man anker.

- Det betyder i længden en endnu længere sagsbehandlingstid, øget pres på domstolene og anklagemyndighederne.