Forsvaret lægger røgslør over udgifterne til nyt kampfly


Forsvaret lægger røgslør over udgifterne til nyt kampfly

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

PROJEKT: Virksomheder venter utålmodigt på ordrer på Joint Strike Fighter

Danmarks deltagelse i udviklingen af fremtidens kampfly Joint Strike Fighter (JSF), som er budgetteret til at koste omkring 892 millioner kroner, er omgivet af dybt hemmelighedskræmmeri, og hverken regeringen eller Forsvarskommandoen vil oplyse om en række centrale økonomiske spørgsmål i projektet.

Samtidig er flere af de danske virksomheder, der har betalt dyrt for at være med i projektet, så frustrerede over de manglende ordrer til forsvarsindustrien i Danmark, at de åbenlyst lufter deres skuffelse og kritiserer USA for at være for protektionistisk over for deres egen industri, så europæiske firmaer holdes ude.

Ordre til Terma

Godt nok fik virksomheden Terma i den forløbne uge en ordre på 40 millioner kroner til at designe beholderne til de maskinkanoner, der skal monteres under flyet, og godt nok er udviklingsfasen af JSF planlagt til at stå på i årene 2002-2012. Men både A.P. Møller, Mærsk Data Defense, Systematic Software Engineering og Terma havde forventet en noget hurtigere inddragelse i milliardeventyret, da de i foråret 2002 henvendte sig til Forsvarsministeriet med et tilbud om at bakke kontant op om dansk deltagelse i det amerikansk ledede industriprojekt.

De fire virksomheder gav dengang tilsagn om at skyde tilsammen 170 millioner kroner i kassen over 10 år, mens staten lægger de resterende 612 millioner kroner. Dertil kommer såkaldte ikke-finansielle bidrag i form af blandt andet testpiloter og officerer til projektkontoret i USA, som kan værdisættes til omkring 110 millioner kroner.

Venter til sommer

Foreløbig har firmaerne dog en klausul om, at de kan trække sig ud af projektet ved udgangen af i år, men det anser de færreste som realistisk, selv om Systematic Software Engineering, der vil skyde 20 millioner kroner i udviklingsfasen af JSF, har truet med at bruge nødfaldskærmen, hvis der ikke kommer ordrer inden sommerferien.

Dårligt planlagt

Direktør Michael Holm fra Systematic kritiserer især den amerikanske tilrettelæggelse af projektet for ikke at være ordentligt gennemtænkt, og han peger på, at USA tilsyneladende har svært ved at affinde sig med tanken om at udlicitere de hårde industrikompetencer i deres våbenprogrammer til udenlandske firmaer - i dette tilfælde avanceret software til flyenes våbensystemer.

- Amerikanerne kunne i det mindste have gjort sig nogle tanker om, hvordan man egentlig havde tænkt sig at udbyde opgaver af softwaremæssig karakter til andre lande, inden man begyndte at invitere nogle partnere ind. Det går utrolig langsomt med at få godkendelser igennem den amerikanske administration, så vi kan få mulighed for at eksportere software til USA. Det overraskende er, at det tager så lang tid, og at der ikke er sket mere endnu. At de ikke var klar fra starten af, siger Michael Holm til Ritzau.

Israel venter

Ud over USA og England, som er de primære partnere i JSF, deltager Danmark, Holland, Canada, Italien, Tyrkiet, Australien, Norge og Singapore i udviklingsfasen af Joint Strike Fighter, mens Israel ser til fra sidelinjen. Men det er kun USA og England, der allerede har besluttet sig for også at købe flyene, når de engang ruller ud fra samlebåndet på Lockheed Martin fabrikkerne. USA har brug for omkring 2850 fly, mens England i første omgang vil nøjes med 150, men landene forventer at kunne sælge det dobbelte antal.

Projektet er tilrettelagt, så forsvarsindustrien i samtlige deltagende lande har mulighed for at opnå ordrer på komponenter til flyet ud fra et princip om at få mest muligt for pengene.

Ingen lande er med andre ord garanteret at få ordrer til Joint Strike Fighter - også kaldet F-35 - men utilfredsheden blandt de danske virksomheder kom alligevel frem på nogle interne møder i august i koordinationsgruppen vedrørende Joint Strike Fighter, hvor industrien mødes med blandt andre Forsvarskommandoen, Forsvarsministeriet og Økonomiministeriet.

- Det er opfattelsen, at amerikanske virksomheder generelt er en anelse tilbageholdende med at medinddrage europæiske virksomheder, idet blandt andet argumenter om, at opgaverne skal udføres i USA, og at de er fortrolige, anvendes, skriver Forsvars-kommandoen i et mødereferat fra den 18. august 2003, som Ritzau har fået aktindsigt.

Af papirerne fremgår det også, hvordan de danske virksomheder internt har fordelt betalingerne i årene 2002-2004, hvor de tilsammen skal betale 36 millioner kroner. Af dem betaler A.P. Møller 20 millioner kroner, Mærsk Data Defense betaler 10 millioner kroner, og Terma yder seks millioner kroner, mens Systematic først er stået på vognen senere.

Begyndte godt

Udsigterne var ellers lyse, da de indledende drøftelser mellem den danske regering og USA stod på. Industrien talte om fremtidige ordrer på både 10 og 20 milliarder kroner, da Folketinget i 1997 besluttede at afsætte 70 millioner kroner til den allertidligste udviklingsfase af JSF. Ved vedtagelsen af forsvarsforliget i 1999 forventede politikerne, at prisen for dansk deltagelse i den næste fase af JSF fra 2002-2012 ville ligge på 350 millioner kroner.

Det er den amerikanske flygigant Lockheed Martins Aeronautics Company, som har vundet kontrakten på at producere JSF-flyet, og den danske optimisme fik yderligere et løft, da Lockheed Martins øverste chef, Dain M. Hancock, i august 2001 skrev til daværende forsvarsminister Jan Trøjborg (S). I brevet skriver han, at der gennem de seneste 25 år er etableret "et enestående og succesrigt forhold mellem Lockheed Martin Aeronautics og dansk industri" som et resultat af samarbejdet om F-16 kampflyene.

- Det giver os tillid til, at samarbejdet vil fortsætte med JSF-programmet. Vi føler i den grad, at mulighederne for danske virksomheder og forskningsinstitutter for at deltage i JSF-programmet vil vise sig at være af endnu større værdi og omfang end de tidligere programmer, skriver Dain M. Hancock.

Billetten steg og steg

Men adgangsbilletten voksede altså siden vokset til 892 millioner kroner, og for et par uger siden måtte forsvarsminister Svend Aage Jensby (V) så meddele politikerne i Folketingets forsvarsudvalg, at der er udsigt til endnu et gevaldigt prishop i den igangværende udviklingsfase. I et udkast til den amerikanske finanslov for 2005, som er sendt fra den amerikanske administration til Kongressen, står der, at prisen vil øges med 25 procent i udviklingsfasen af flyene fra 33 milliarder dollar til 40,5 milliarder dollar svarende til et spring fra 200 til 243 milliarder kroner.

- De amerikanske myndigheder har nu officielt sagt, at udviklingen af Joint Strike Fighter flyet forudses at blive forsinket og dyrere end først antaget. I JSF-organisationen arbejdes for tiden med mulighederne for at minimere konsekvenserne for det videre projektforløb. Resultatet heraf foreligger endnu ikke, herunder ej heller hvor meget den ændrede budgetpris for udviklingsfasen kan forudses at påvirke produktionsprisen, når man når så langt i projektforløbet, skriver ministeren.

Økonomiudgave

Oprindeligt lød maksimumprisen på 28 millioner dollar i 1994-priser for den billigste udgave af de nye kampfly, når de efter planen ruller ud fra fabrikken i Fort Worth, Texas, i årene efter 2012, men også den pris er vokset støt, og i maj 2003 vidste forsvarsminister Svend Aage Jensby (V), at prisen ville stige yderligere, fremgår det af papirer, som Ritzau har fået aktindsigt i.

- Reduceret amerikansk behov for fly kan eventuelt medføre fem procent forøget produktionspris. Projektkontorets estimerede produktionspris for et konventionelt JSF-fly udgør p.t. cirka 38 millioner dollar, står der i et mødereferat fra koordinationsgruppen vedrørende Joint Strike Fighter.

Slettet af forsvaret

Men Forsvarskommandoen har slettet alle oplysninger i papirerne om eksempelvis Lockheed Martins skøn over dansk industris mulige omsætning i udviklingsfasen og produktionsfasen og om det amerikanske JSF-kontors igangværende dialog med danske virksomheder.

De danske firmaer, der drømmer om milliardordrer i det multinationale projekt, har dannet den eksklusive industriklub JSF DK Team, som består af virksomheder, der alle hører til i forsvarsindustrien. Klubben består i øjeblikket af Mærsk Data Defense, Systematic Software Engineering, Terma, Corena, HiQ Wise, CSC Danmark, IFAD, Delta, The Knowledge Center, E. Falck Schmidt, Risø, Force Technology, GateHouse og GPV International.

Som leder af sekretariatet i JSF DK Team har virksomhederne ansat den pensionerede generalløjtnant Ole L. Kandborg, der som tidligere direktør for NATO's Internationale Militære Stab fra 1996 til 2001 bestred den højeste post i NATO, som en dansk officer nogensinde har haft.

Medlemmerne betaler ifølge Ritzaus oplysninger hvert år omkring 75.000 kroner for at være med i klubben, som blandt andet giver adgang til interne informationer om JSF-projektet og til det internationale netværk af JSF-virksomheder, men mindst to firmaer skal allerede have forladt JSF DK Team igen.

Det gælder blandt andet virksomheden Embedit, der producerer avancerede softwareløsninger, og direktør Tommy Andersen begrunder beslutningen med, at udviklingsfasen og dermed produktionen bliver forsinket.

- Vi har valgt at parkere vores engagement indtil videre. Projektet er jo udskudt i halvandet år, og vores engagement var egentlig drevet af, at det var på sporet.

To dele

Han peger på, at JSF kan deles op i to dele. Den ene er udviklingen af flyet og de dele, der sidder i og omkring flyet. Her vil firmaer som Terma og Mærsk Data Defense ifølge Tommy Andersen have mulighed for at få ordrer. Den anden del er hele infrastrukturen omkring flyet så som baser, logistiksystemer, træningssystemer og simulatorer.

- Hele infrastrukturen er faktisk en større kontrakt end bygningen af flyet. Flydelen er meget amerikansk domineret, og de vil meget nødig have udlændinge ind på flyet, men den anden fase, som kommer senere, er meget mere åben, og der har vi en relevans. Men det er lidt af et blow (stød, red.) for mange af de store danske selskaber, hvis projektet bliver trukket i langdrag, for de har jo trods alt kastet et antal millioner efter det i direkte tilskud, siger Tommy Andersen.

Henrik H. Ekmann, der er direktør i Mærsk Data Defense, opfordrer de øvrige virksomheder til at slå koldt vand i blodet, og han har fortsat tiltro til, at dansk industri vil få del i festen.

Kun forhåbninger

Også generalmajor Lars C. Fynbo fra Forsvarskommandoen, der er formand for JSF-koordinationsgruppen, slår den optimistiske tone an, men han bekræfter, at virksomhederne kan forlade projektet med udgangen af 2004.

- Det er op til deres vurdering, om de vil trække sig ud, og det vil afhænge af, hvilket fremtidigt potentiale de ser i det. Men det er jo ikke nøjagtig blevet lovet os, at vi skal have en ordremængde af en bestemt størrelse til en bestemt dato. Men dér, hvor det virkelig betyder noget, er, hvis man har råd til at kigge 20 år frem. For én ting er udviklingsfasen, noget andet er håbet om, at det er de firmaer, der har været med til at udvikle flyet, som også får den fremtidige produktion af komponenter til måske 4000 fly. Dér kan virksomhederne få den store bonus af at have været med til at investere i det fra begyndelsen, siger Lars C. Fynbo.
ARKIVFOTO 2002 af en model af en Joint Strike Fighter på Flyvestation Værløse Danmarks deltagelse i udviklingen af fremtidens kampfly Joint Strike Fighter (JSF), som er budgetteret til at koste omkring 892 millioner kroner, er omgivet af dybt hemmelighedskræmmeri, og hverken regeringen eller Forsvarskommandoen vil oplyse om en række centrale økonomiske spørgsmål i projektet. Se RB 07.03.2004 11:05 (Foto: SCANPIX FRIT/SCANPIX NORDFOTO 2004)
ARKIVFOTO 2002 af en model af en Joint Strike Fighter på Flyvestation Værløse Danmarks deltagelse i udviklingen af fremtidens kampfly Joint Strike Fighter (JSF), som er budgetteret til at koste omkring 892 millioner kroner, er omgivet af dybt hemmelighedskræmmeri, og hverken regeringen eller Forsvarskommandoen vil oplyse om en række centrale økonomiske spørgsmål i projektet. Se RB 07.03.2004 11:05 (Foto: SCANPIX FRIT/SCANPIX NORDFOTO 2004)
En model af en Joint Strike Fighter på Flyvestation Værløse. Danmarks deltagelse i udviklingen af fremtidens kampfly er omgivet af dybt hemmelighedskræmmeri. Foto: scanpix-nordfoto
En model af en Joint Strike Fighter på Flyvestation Værløse. Danmarks deltagelse i udviklingen af fremtidens kampfly er omgivet af dybt hemmelighedskræmmeri. Foto: scanpix-nordfoto

Forsvaret lægger røgslør over udgifterne til nyt kampfly

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce