12 studerende på Syddansk Universitet har brugt sommeren på at forberede sig til de uofficielle verdensmesterskaber i syntetisk biologi.De vil bygge solceller af bakterier, som kan lagre energien. I november skal de konkurrere om guld i Boston, USA.

Undervisningslokalerne står tomme og gangene er mest af alt befolket af undervisere og ansatte, der er ved at forberede semesterstart på Syddansk Universitet, SDU, på mandag.

På en af de bagerste gange mod skoven og Hollufgård bliver der imidlertid skramlet med både reagensglas og mikroskoper, og i det tilstødende mødelokale bliver der tastet løs på bærbare computere.

SDU i tal

Der er i år optaget cirka 5400 nye studerender på Syddansk Universitet.Universitetet har i alt cirka 32.000 studerende fordelt på adresser i Odense Sønderborg, Esbjerg, Kolding og Slagelse.

To tredjedel af dem færdes på campus i Odense.

Her er 12 studerende fra otte forskellige studieretninger i gang med at forberede sig til de uofficielle verdensmesterskaber i syntetisk biologi. Derfor har de brugt det meste af deres sommerferie sammen bag rust og beton.

De forsker i mulighederne for at bruge bakterier til at bygge solceller, der tilmed kan lagre energi. Altså en miljøvenlig og bæredygtig produktion at celler, der skal give de fossile brændstoffer baghjul.

Det tværfaglige projekt med navnet iGEM styres i år af Mikkel Girke Jørgensen, adjunkt, Institut for Biokemi og Molekylær Biologi, Syddansk Universitet.

De studerende har selv valgt at kaste sig over bakteriernes muligheder.

Målet er, at de som hold fra SDU før dem kan placere sig godt til mesterskabet i USA i november, hvor de skal dystet mod forskerspirer fra hele verden i syntetisk biologi.

Lige nu arbejder de intensivt for at blive færdige.

Samarbejde udvider synsfeltet

Der er dog meget mere end projektet og placeringen ved mesterskabet gemt i det arbejde de studerende har kastet sig over i ferien.

Det fortæller tre af de studerende, der er med.

Malte Andersen fra Biokemi og Molekylærbiologi, Lene Thomsen fra Filosofi, og Emil Vyff Jørgensen fra Fysik.

- Det er med til at nedbryde fordomme. Jeg lærer en masse om de andre studier på universitetet. Det betyder, at jeg bliver mindre lukket om mit eget, siger Malte Andersen.

Han erkender gerne, at han havde en fornemmelse af, at filosofistuderende sidder i en rundkreds og filosoferer, mens de kæderøg. Fysikere er nok den type, der sidder mere for sig selv og river sig i håret over fysikkens mysterier.

Det var scenariet, før han mødte dem og indledte det tætte samarbejde.

- Nu har jeg fået et bedre billede af mine medstuderende og kan se, hvordan vi kan bruge hinanden, siger han.

Fagligt er der også meget at hente for dem alle, fortæller Lene Thomsen.

- Undervejs i projektet har jeg personligt også fundet ud af, hvordan filosofi kan bruges på andre områder. Og jeg har fået testet snart fem års studier på virkeligheden.

Derfor opfordrer de også alle tre de kommende studerende til at melde sig til tværfaglige projektet som iGEM, fordi det ruster dem til livet som studerende og ikke mindst til erhvervslivet, der venter på den anden side af den sidste eksamen.

- Det er med til at forberede dig på mødet med dem, der tænker anderledes end dig. Det er også sjovt, fordi man ser, hvordan problemer kan løses på flere måder end din, siger Emil Vyff Jørgensen.

  • Jørgensen_Kristina_Lund_(2015)_15

    Af:

    Jeg har siden 2012 været uddannelsespolitisk journalist på Samfundsredaktionen med ansvar for at dække for uddannelse og dannelse af vores børn. Fra vuggestue til de højere læreranstalter. Jeg har været på Fyens Stiftstidende siden 2005 og har tidligere skrevet for weekendredaktionen, erhverv, web, og tillæg. Jeg bor i Odense og har tre børn.