Når E20 udvides bør strækningen fra Odense til Lillebælt få støgsvag belægning.
En ny type asfalt kan reducere støjen fra bilerne ganske kraftigt, og den type asfalt bør bruges, når den fynske motorvej E20 skal udvides med et ekstra spor.

Det mener de to folketingsmedlemmer Poul Andersen (S) og Lars Christian Lilleholt (V).

Sammen har de opfordret transportminister Carina Christensen (K) til at tage den nye belægning med i overvejelserne, når hendes ministerium i de næste måneder skal forberede lovforslaget til den kommende folketingssamling.

- Med en udvidelse af vejen vil der komme mere trafik. Derfor er det vigtigt, at vi får løst det her problem. For vi ved, at mange beboere er generet af vejen, siger Poul Andersen.

Forslaget er ingen tilfældighed. Begge politikere er valgt på Fyn, og de to har tidligere arbejdet sammen om at reducere støjen for motorvejen, da en afkørsel i Odense skulle renoveres.

Alligevel afviser Poul Andersen, at makkerparret prøver at tage patent på titlen som fynsk motorvejsmafia.

- Nej, men vi er valgt her, og derfor lægger vi heller ikke skjul på, at vi arbejder sammen om fynske emner.

Støjproblemet vokser

- Og her er der tale om en egentlig udvidelse af vejen, som kræver ny asfalt på alle tre spor - samtidig er prisen på den støjdæmpende asfalt faldet, og derfor er det oplagt, at vi allerede nu tager stilling til spørgsmålet, siger den fynske socialdemokrat.

For beboere tæt på motorvejene er støjen et stigende problem - dels fordi trafikmængden er steget, og dels fordi der i dag køres hurtigere på mange strækninger.

Over for transportministeren henviser de to politikere til, at forsøg på andre danske motorveje reducerer støjen med tre til fire decibel.

- Det svarer ifølge seniorforsker Hans Bendtsen fra Vejteknologisk Institut til, at man reducerede trafikmængden til det halve eller satte farten ned med 20 til 30 kilometer i timen, hedder det i brevet.

Standard på nye veje

Poul Andersen og Lars Christian Lilleholt håber, at Carina Christensen tager forslaget til sig, ellers vil de selv tage det med i de kommende forhandlinger.

Transportminister Carina Christensen fortæller i en mail til Fyens Stiftstidende, at der allerede bruges støjsvag belægning på nye motorveje, og at den belægning også skal bruges til udvidelsen af E20.

Den nuværende støjsvage belægning reducerer dog kun støjen med cirka to decibel mod de tre til fire decibel, som Poul Andersen og Lars Christian Lilleholt foreslår.

- Denne støjsvage belægning er den vejbelægning, der p.t. anvendes til anlæg af nye motorveje. Vejdirektoratet er imidlertid i gang med nye forsøgsordninger med nye typer af vejbelægning, der muligvis kan føre til endnu større støjreduktioner i fremtidige anlæg, skriver Carina Christensen.
  • Fyens Stiftstidende