Forsker: For mange får specialundervisning


Forsker: For mange får specialundervisning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Danmark kritiseres for at sende for mange skoleelever, specielt drenge, i specialundervisning. Danmark bør kunne bringe tallet ned, fastslår norsk forsker.

Næsten hver sjette danske dreng får specialundervisning. Det er for mange, siger den norske professor Thomas Nordahl fra Høgskolen i Hedmark i Norge.

Thomas Nordahl har sammen med professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole Aarhus Universitet (DPU) undersøgt besvarelserne fra et af de største danske skoleudviklingsprojekter nogen sinde, LP-modellen, hvor over 32.000 skoleelever og over 6000 lærere og pædagoger har deltaget.

Tallene viser, at 10,9 procent af de danske elever fra 4. til 10. klasse modtager specialundervisning. Blandt drengene er tallet 13,9 procent, og dertil kommer omkring to procent, som går i specialskole.

- 14 procent er for mange. Det hedder netop specialundervisning, fordi det er til de få, og derfor må målet ikke være, at så mange skal have det, siger han til Ritzau.

I Norge får kun syv procent specialundervisning, og der er ifølge den norske forsker ingen logik i, at forskellen på de to lande er så stor.

- Danmark bør kunne komme ned på i hvert fald 10 procent. Specielt når vi ser på skolerne, hvor der i nogle danske skoler er meget få elever i specialundervisning og mange på andre skoler, siger han.

Forsker: For mange får specialundervisning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce