Buschauffører påtager sig overarbejde for at bemande ny busrute, der skal køre, indtil letbanen får grønt lys.

Forsinkelsen af Aarhus Letbane betyder overarbejde for aarhusianske buschauffører.

Søndag træder en ny buskøreplan i kraft, og den er designet efter, at letbanen er i drift.

Buskørslen på strækningen Aarhus H og Aarhus Universitetshospital er således reduceret i den nye køreplan.

Forventningen var nemlig, at letbanen ville være klar til at tage passagerer med på ruten senest søndag.

Men den endelige godkendelse til letbanen mangler fortsat.

Derfor opretter Midttrafik og Aarhus Sporveje fra søndag en ny busrute, rute 87, der skal køre mellem Park Allé og sygehuset i Skejby.

Bussen skal køre, indtil letbanen kommer i drift. Og den vil blive bemandet af chauffører, der påtager sig overarbejde.

Det oplyser Ole Sørensen, leder af planafdelingen i Midttrafik.

- Chaufførerne har været meget fleksible og har vist stor velvilje til at hjælpe med at få det til at hænge sammen, siger Ole Sørensen.

Bussen, der skal køre hvert kvarter, skal bemandes af i alt 15 chauffører. De skal på skift bemande de fem busser på ruten, oplyser Ole Sørensen.

Det kommer til at betyde en ekstra regning. Hvor stor regningen bliver er uvist.

- Vi har ikke aftalt en pris på det endnu, men koncentreret os om at få sat det i værk, siger Ole Sørensen.

Det ligger dog fast, at det bliver Aarhus Kommune og Region Midtjylland, der i fællesskab skal betale regningen for den ekstra buskørsel.

Den nye busrute skal køre, indtil Aarhus Letbane har den endelige godkendelse i hus.

Det kan ske midt på ugen, har Trafikstyrelsen lørdag meddelt.

Hvis godkendelsen er i hus onsdag, kan letbanen tage passagerer med på ruten fra og med torsdag.

Letbanen skulle have været indviet ved en stor åbningsfest 23. september.

Den blev dog aflyst i sidste øjeblik, fordi Trafikstyrelsen ikke kunne godkende sikkerhedsregler hos letbanens operatør, Keolis, samt letbanens regler for teknisk vedligehold.