Formand for Jysk Fynske Medier: Gode signaler i medieudspil, men der mangler konkrete bud

Kulturminister Mette Bock (LA) præsenterede regeringens udspil til et nyt medieforlig i kulturministeriet i København torsdag. Jysk Fynske Mediers bestyrelsesformand, Gert Eg, er betinget positiv. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Formand for Jysk Fynske Medier: Gode signaler i medieudspil, men der mangler konkrete bud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Formanden for Jysk Fynske Medier, Gert Eg, fornemmer gode signaler i regeringens medieudspil. Men mangler konkret indhold, når det handler om lokale medier.

Lad os tage det positive først. Regeringens udspil til en ny medieaftale, som kulturminister Mette Bock (LA) fremlagde torsdag, sender gode signaler i retning af de lokale medier, mener formanden for Jysk Fynske Medier, Gert Eg. Især tre punkter hæfter formanden sig ved:

- For det første er det positivt, at momsen på de digitale medier forsvinder. Vi er pinedød nødt til at flytte en del af forretningen over på de digitale platforme i takt med, at antallet af abonnenter på papiraviserne bliver mindre. I den proces er det absolut en fordel, at vi slipper for momsen og på den måde sidestiller digitale websites med printaviserne, siger Gert Eg.

- For det andet udtrykte ministeren anerkendelse af, at distriks- og ugeaviser laver meget god journalistik, som fortjener støtte. Det har de ikke fået før. Og endelig understreger medieudspillet regeringens ambition om at støtte den lokale journalistik derude, hvor danskerne bor. Den vurdering er jeg selvfølgelig fuldstændig enig i, siger formanden for Danmarks næststørste mediekoncern med 13 lokale dagblade, 57 ugeaviser, en lang række digitale nyhedssites og denne avis som en del af familien.

Skæv konkurrence

På den negative side er så, at der ikke var mange konkrete bud på, hvordan regeringen vil føre sit medieudspil ud i livet.

- Man må forstå det sådan, at regeringen ønsker at de lokale/regionale medier skal have en større andel af mediestøtten. Det er der også brug for, såfremt man fortsat ønsker seriøs journalistik i hele Danmark.

- Men præcis, hvordan det skal udmøntes, kom der ingen forklaring på.

En anden ting, som formanden også gerne ville have haft svar på, er, om Danmarks Radio og TV 2 kan fortsætte med at lave hjemmesider med gratis nyheder.

- For os der forsøger at få en forretning ud af det her, er det problematisk, at store statsfinansierede foretagender som DR og de lokale TV 2-stationer deler gratis ud af det, som vi andre skal leve af, siger Gert Eg.

Samlet set vurderer formanden udspillet som positivt, men ukonkret.

Alle partier bliver nu tilkaldt til forhandlinger.

Den endelige aftale skal være på plads, inden Christiansborg går på sommerferie, og den ny medieaftale træder i kraft 1. januar.

Formand for Jysk Fynske Medier: Gode signaler i medieudspil, men der mangler konkrete bud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce