Forkert at sætte fokus på ofre på mobning


Forkert at sætte fokus på ofre på mobning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mobning bekæmpes ikke ved at behandle og straffe enkeltpersoner. Forskere sætter nu fokus på forældrenes, lærernes og den passive tilskueres rolle.

Der er håb om lysere tider for de rødhårede, bebrillede og tykke skolebørn, der dagligt chikaneres, skriver Berlingske Tidende. Bekæmpelsen af mobning har fokuseret på de børn, der mobber og mobbes. Men nu skal skolerne i langt højere grad have fat i medløberne og de passive tilskuere - både blandt børn og voksne. Det vil mere effektivt kunne få bugt med mobningen, lyder vurderingen fra førende forskere.

- Det er nødvendigt at løfte skylden væk fra det enkelte barn. Vi har gjort mange børn uret ved at fremstille en mobbeudøver som kriminel, afvigende og ond. Barnet har ikke mobning inde i sit DNA. Det er en måde, barnet overlever på i en bestemt sammenhæng, siger ph.d.-stipendiat Hanne Rabøl Hansen fra Danmarks Pædagogiske Universitet, der i flere år har rådgivet skoler om mobning.

Tre ud af fire skoler har lavet mobbehandlingsplaner. Men selv om mobningen er i centrum, fokuserer skolerne stadig for meget på enkelte personer. Mange kører en "nul tolerance"-politik over for mobbeudøverne, mens andre træner børnene i empati. De burde i stedet fokusere på hele klassens sociale liv, mener Helle Rabøl Hansen. Ellers kan mobningen fortsætte.

Hun bakkes op af centerleder Ole Juhl fra Dansk Center for Undervisningsmiljø, der ser et kursskifte som nødvendigt.

Forkert at sætte fokus på ofre på mobning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce