Marcus Pedersen droppede mentalt ud af folkeskolen og både mentalt og fysisk ud af gymnasiet. Nu har han som 20-årig fundet en gymnasial uddannelse, der taler til ham på HF og VUC.

Marcus Pedersen har næsten lige været til sin første eksamen på HF enkeltfag.

Han fik for første gang nogensinde skalaens højeste karakter: 12.

Det var i samfundsfag, der på ingen måder interesserer 20-årige Marcus Pedersen, men han mødte en underviser, der kunne noget særligt.

- Det 12-tal var en kæmpe sejr for mig. Jeg synes, politik er superkedeligt, men min lærer forstod virkelig at inddrage mig i undervisningen, fortæller han.

Det synes han i det hele taget, de gør på esportlinjen på HF og VUC Fyn, hvor han for første gang i sit skoleliv har fået lyst til at lære mere.

Ikke bare om politik og samfundet omkring ham. Også om religion, matematik og dansk. Alt det han tidligere ikke fik læst og lært i folkeskolen og på den teknisk gymnasium-uddannelse, han droppede ud af for få år siden.

Marcus Pedersen var altså et tal i statistikkerne med drenge, der får lavere karakterer end pigerne i folkeskolen, i højere grad dropper ud af ungdomsuddannelserne og i det hele taget har sværere end pigerne ved at bevæge sig gennem uddannelsessystemet.

Men han er også historien om en ung mand, der nu går til eksamen og scorer 12, fordi han føler sig mødt der, hvor han er, på en ny uddannelsen på HF og VUC Fyn.

En HF-uddannelse med esport som omdrejningspunkt med p.t. 20 drenge og 2 piger i klassen. Her bliver undervisningen i dansk, matematik, religion og samfundsfag relateret til en verden, de unge på holdet kender.

Undervisning, der taler til mig

I folkeskolen kunne Marcus Pedersen ikke følge med. Han blev mobbet og havde svært ved at lade sig fange af det, der foregik oppe foran tavlen.

- Jeg sad bare og glædede mig til at komme hjem. Jeg var kun fysisk til stede - ikke mentalt, husker han.

Han kom på efterskolen, hvor det med kammeraterne gik bedre. Efter det begyndte han på teknisk gymnasium, men måtte droppe ud igen i slutningen af 1. g.

- Jeg sad bare der og forsøgte at lytte til lærernes foredrag en hel dag i halve timer ad gangen. Ind imellem blev vi sendt ud for at lave opgaver, men det blev mest til pjat. Fagene var o.k., men det var svært at sluge dem råt, siger Marcus Pedersen.

Undervisningen der, hvor han sidder i dag, oplever han anderledes.

- I dansk har vi læst om computerspillets historie. I religion har vi snakke om det gode, det onde i et spil, der hedder Utopia. Og vi spillede et computerspil, der hedder "Danmarkspillet", da vi skule lære om politik og økonomi. Det gjorde det en del lettere for mig at forstå alt det med skat og BNP.

- Jeg ved godt, det hele ikke kan handle om spil, fordi det lige interesserer mig. Det gør det heller ikke. Men det, at lærerne interesserer sig for det samme som mig, gør, at de har givet mig lyst til at lære endnu mere - også om andet end computerspil, siger Marcus Pedersen.

Nu drømmer han om at blive lærer.

  • Jørgensen_Kristina_Lund_(2015)_15

    Af:

    Jeg har siden 2012 været uddannelsespolitisk journalist på Samfundsredaktionen med ansvar for at dække for uddannelse og dannelse af vores børn. Fra vuggestue til de højere læreranstalter. Jeg har været på Fyens Stiftstidende siden 2005 og har tidligere skrevet for weekendredaktionen, erhverv, web, og tillæg. Jeg bor i Odense og har tre børn.

Mere om emnet

Se alle
Politikere: Skolen skal skrues sammen, så drenge klarer sig bedre

Politikere: Skolen skal skrues sammen, så drenge klarer sig bedre

Uddannelse: Efter 12 forsøg fandt Henrik sin uddannelse

Uddannelse: Efter 12 forsøg fandt Henrik sin uddannelse

Umulige drenge: En selvopfyldende profeti

Umulige drenge: En selvopfyldende profeti