Flertal vil erstatte IC3 og IC4 med 150 nye eltog

De skandaleramte og udskældte IC4-tog er snart fortid i Danmark, hvor indkøb af nye eltog sendes i udbud.

Flertal vil erstatte IC3 og IC4 med 150 nye eltog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et bredt flertal er enig om at sende indkøb af eltog i udbud. IC3- og IC4-tog udfases i løbet af 2020'erne.

Et bredt flertal i Folketinget er blevet enig om at sende indkøb af nye eltog i udbud. Togene skal erstatte de aldrende IC3 og IR4-tog samt de skandaleramte IC4, som aldrig er kommet i normal drift.

Det står fast efter et møde på Christiansborg torsdag.

Alle partier er med i aftalen bortset fra Enhedslisten, som fortsat er i tænkeboks.

Vedligeholdelsen af de nye tog kommer producenten til at stå for, fremgår det af aftaleteksten.

Det skal altså ikke længere være en opgave for DSB.

Når DSB sender disse "Fremtidens Tog" i udbud, skal udbuddet således omfatte en såkaldt Full Service Agreement (FSA), hvor hele vedligeholdelsesopgaven bliver producentens ansvar.

Det skal sørge for stabile tog, lyder det fra transportminister Ole Birk Olesen (LA).

- Vi skal have nye og pålidelige eltog, siger ministeren.

Parterne er blevet enige om en rammeaftale, hvor DSB kun som minimum forpligter sig til at købe knap 90 togsæt i første omgang.

Det ventes, at mellem 17 og 22 milliarder kroner vil blive brugt på at anskaffe og vedligeholde knap 153 eltogsæt, samt på at bygge nye værksteder med videre.

Det glæder De Radikale.

- Det er prikken over i'et på alle de ting, vi har vedtaget i de senere år, med nye jernbaner og elmaster, så der kan køre eltog.

- Nu er vi i mål med at flytte dansk jernbane ind i nutiden, i stedet for at den kører rundt i fortiden, siger De Radikales transportordfører, Andreas Steenberg.

De skandaleramte IC4-tog forventes udfaset og skrottet midt i 2020'erne, mens IC3 udfases med udgangen af 2027.

Ole Birk Olesen siger, at der har været stor fokus på ikke at gentage IC4-skandalen.

- Derfor skal vi ud og have et tog, der i forvejen kører på europæiske strækninger.

- Aftalen tager ikke stilling til, hvem der skal køre på de nye banestrækninger, siger ministeren.

Hos Dansk Industri er der tilfredshed med aftalen.

- Vi har brug for et pålideligt og effektiv togsystem i Danmark. At vi så også får eltog og dermed en mindre forurening, er et stort plus.

- Det afgørende er dog, at pendlerne kan se frem til, at der nu endelig sker noget, siger branchedirektør Michael Svane, DI Transport, i en skriftlig kommentar.

Før der kan skrives kontrakt med en togproducent, skal kontrakten godkendes i forligskredsen.

Det ventes at ske omkring årsskiftet 2019/2020.

FAKTA: Indkøb af nye eltog sender IC3 og IC4 på pension
Alle Folketingets partier på nær Enhedslisten er blevet enige om at sætte gang i indkøbet af de eltog, som skal erstatte de aldrende IC3-tog og de udskældte IC4-tog.

Det skal ske i et samlet udbud, hvor leverandøren af de nye tog, som skal erstatte DSB's nuværende tog, også får opgaven med at vedligeholde dem.

Det skaber de bedste forudsætninger for god og driftsstabil togdrift til passagererne med færrest mulige risici, lyder det i en pressemeddelelse fra Transportministeriet.

Læs her om aftalen:

* De nye eltog skal erstatte DSB's aldrende togflåde, der består af IC3 og IR4 samt IC4, der aldrig rigtig kom ud at køre på grund af dårlig driftsstabilitet.

* Der bliver brugt mellem 17 og 22 milliarder kroner de kommende år på at anskaffe og vedligeholde knap 153 eltogsæt og på at bygge nye værksteder.

* Togene skal anskaffes via en rammeaftale på minimum 90 togsæt og maksimum 250 togsæt.

* Når der er valgt en leverandør, kan kontrakten først indgås efter politisk godkendelse i forligskredsen. Det ventes at ske omkring årsskiftet 2019/2020.

* Med dagens aftale forventes de første tog at blive leveret fra årsskiftet 2023/2024.

* DSB har ved udarbejdelsen af udbudsmaterialet været i dialog med Danske Handicaporganisationer og sikret, at de nye tog vil overholde internationale handicapkonventioner og europæiske handicapregler.

* Når valget er faldet på eltog, som ifølge aftaleparterne kører 200 kilometer og dermed langsommere end højhastighedstog, skyldes det blandt andet, at højhastighedstog er mindre handikapvenlige på nuværende tidspunkt.

* DSB forpligter sig kun til at købe knap 90 togsæt. Det betyder, at denne aftale ikke udelukker, at der på et senere tidspunkt gennem et nyt udbud kan indkøbes højhastighedstog til realisering af den såkaldte timemodel.

* For at kunne rejse mellem de store byer Aalborg, Aarhus, Odense og København på en time per strækning, er der behov for højhastighedstog, som kører hurtigere end de tog, aftaleparterne nu har taget tilløb til at købe.

Kilder: Transportministeriet, Ritzau.

Flertal vil erstatte IC3 og IC4 med 150 nye eltog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce