En ny kampagne skal få Roskilde Festivalens mange tusinde gæster til at rydde op efter sig selv. Sidste år satte festivalen affaldsrekord med 3.000 tons skrald.
En rekordstor mængde affald på 3.000 ton fra Roskilde Festivals gæster sidste år, får nu festivalen til at lancere en kampagne, som skal få de mange gæster til at rydde op efter sig selv.

Under mottoet "Less Trash - More Music" skal de cirka 100.000 besøgende opfordres til selv at smide deres telte, pavilloner, øldåser og andre efterladenskaber ud under festivalen.

Oprydningen efter sidste års regnfulde festival endte med at koste syv millioner kroner - mindst én million over det normale - og varede ni måneder længere end forventet.

- Vi skal få gæsterne til at forstå, at det er meget store penge, vi bruger på det her. Det er penge, som er ærgerlige at bruge på sådan noget, når vi i stedet kunne bruge dem på mere musik eller mere støtte til humanitært arbejde, siger Jan Bechmann, som er sektionsleder for renovation på Roskilde Festival.

Mere om emnet

Se alle

Værste festivalsoprydning nogensinde