FRAVÆR: Flere og flere folkeskoleelever tager på ferie med deres forældre uden for skolens planlagte ferier.
Om tre uger får skoleeleverne vinterferie. Alligevel er mange fynske elever allerede taget afsted til sne eller sol.

Flere og flere familier planlægger ferier uden hensyn til de officielle skoleferier - og fraværet går ud over børnenes undervisning, mener flere fynske skoleinspektører.

- Man kan ikke planlægge på tværs af elever, som ikke er der. De bliver hægtet af både fagligt og socialt, siger Jørn Christensen, skoleinspektør på Skalbjerg Skole.

Forældrene er ligeglade

Jørn Christensen har registreret en stigning i forældrenes behov for at tage børnene ud af undervisningen, og det bekræftes af kollegaen fra Borgeskovskolen i Nyborg.

- Da jeg startede som viceskoleinspektør i 1978, var der måske et barn om året, der blev taget ud af undervisningen uden for skolens planlagte ferier. I dag er forældrene stort set ligeglade. Mange gør det, og det er et stigende problem. Fraværet griber forstyrrende ind i undervisningen, siger skoleinspektør på Borgeskovskolen, Benny Stougaard, som ikke har tænkt sig at gøre noget ved problemet.

- Det er ikke mit ansvar. Jeg kan ikke se, hvordan jeg skal gribe ind over for forældrenes ønsker om at tage deres børn ud af undervisningen, siger Benny Stougaard.

Kan kun henstille

- Vi henstiller til nye forældre, at de så vidt muligt undgår at tage børnene ud af undervisningen uden for de planlagte ferier, siger Jørn Christensen.

Han anslår antallet af ferie-pjækkere til at udgøre fem procent af eleverne. På Borgeskovskolen tages omkring 30 børn ud af 470 elever årligt ud af undervisningen uden for de planlagte ferier. Og langt de fleste børn tages ud af undervisningen omkring vinterferien, mener Benny Stougaard.

På Danmarks Pædagogisk Universitet peger en forsker på, at feriepjæk kan give en elev andet end faglige problemer.

- Der ligger en uheldig signalværdi fra forældrenes side i disse fravær udenfor skolernes normale ferier. Forældrene viser over for barnet, at den undervisning, der foregår på skolen nok ikke er så vigtig alligevel, siger skoleforsker ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Jan Mejding.
  • fyens.dk