Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Far trygler chauffør: Sig sandheden om busulykke


Far trygler chauffør: Sig sandheden om busulykke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

UOPMÆRKSOM: Chauffør afviser beskyldning om, at han har sovet bag rattet
Chauffør Franz Holdt afviser, at han faldt i søvn bag rattet, da en bus fuld af unge for-ulykkede på vej hjem fra ferie i Spanien i søndags.

- Jeg husker, at jeg forsøgte at rette bussen op, fordi den var kørt i græsrabatten, men bussen kørte ind i autoværnet, væltede og fortsatte ned ad en skråning. Men tiden op til har jeg ingen erindring om. Jeg må have været uopmærksom et øjeblik, siger Franz Holdt, 58 år, der førte bussen på ulykkestidspunktet.

Forklaringen kommer i en pressemeddelelse udsendt efter et telefonmøde i går mellem Iversen Bussers ledelse og de to chauffører samt Ung Rejsers guide om bord på bussen.

Den forklaring skuffer Peter Ejby fra Tommerup, der er far til Søren Ejby, som stadig er indlagt i Tyskland med brækket ryg efter ulykken.

Både Peter Ejby og Henning Clausen fra Søndersø, der er far til den dræbte Søren Clausen, er overbeviste om, at chaufføren faldt i søvn bag rattet. Derfor ringede Peter Ejby i går morges med en personlig bøn til chaufføren.

Bøn: Sig sandheden

- Jeg bad ham om at sige sandheden, så vi kan få ryddet op - også for hans egen skyld, så han kan få det bedre. Jeg fortalte ham, at jeg er far til Søren, og han fik også at vide, at vi er flere forældre, der har set ulykkesstedet flere gange, og at vi ved, hvad der er sket, siger Peter Ejby fra Tomme-rup.

- Chaufføren begyndte at græde og sagde, at det skulle han nok, og så lagde han røret på. Men jeg tror desværre ikke, at han har fortalt sandheden endnu, siger Peter Ejby.

Stiftstidende talte i går med den daglige leder, Kim Iversen, hos Iversen Busser:

Spurgte I chaufføren direkte, om han kunne være faldet i søvn?

- Det har han svaret nej til.

Hvordan kan han vide det, når han ikke kunne huske noget umiddelbart inden ulykken?

- Han har sagt, at han har haft et øjebliks uopmærksomhed. Jeg kan ikke sige mere, for jeg ved ikke mere. Nu afventer vi havarikommissionens rapport, siger Kim Iversen.

Begge chauffører fastholder, at de har overholdt køre- og hviletidsbestemmelserne, og forklaringen bakkes op af Ung Rejs' guide på bussen.

Fartskiven er væk

De tre kan dog ikke bevise det, for den køreskive, der kunne fastslå, hvem der har kørt hvornår, er blevet væk.

- Der mangler en skive, som dækker tidsrummet mellem klokken 01.10 og klokken 04.00 på ulykkesnatten, siger Günther Feld, der er talsmand for statsadvokat i Köln.

Har Inogen idé om, hvor den er eller hvorfor den er væk?

- Nej.

Fartskiven fra ulykkestidspunktet har tysk politi imidlertid, og ifølge Günther Feld viser den, at bussen kørte 100 kilometer i timen, da den kørte galt.

Ifølge Günther Feld vil statsadvokaten snart tage stilling til, om den danske chauffør bliver tiltalt for uagtsomt manddrab, som han allerede er sigtet for.

Far trygler chauffør: Sig sandheden om busulykke

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.