DUMP: Vi prædiker rummelighed, men praktiserer det modsatte. Forældre er medansvarlige
Folkeskolen er på vej i graven. I stedet får vi en eliteskole, der er god for mange - og rigtig skidt for et stadigt voksende mindretal. Sådan lyder advarslen fra formanden for Dansk Psykolog Forening, Roal Ulrichsen. Udstødelsen af børn i folkeskolen er ét af de aller største problemer i det danske samfund, mener han.

- Vi siger til hinanden, at vi ikke ønsker at udskille børn fra folkeskolen. Vi ønsker at have en rummelig folkeskole, men alligevel er der en voldsom stigning i antallet af børn, der går i specialklasser og får behandlingstilbud. Vi er på vej mod en elitær folkeskole, siger han.

Mens de dygtige elever buldrer derudad, kommer flere og flere svage elever i specialklasser med det usynlige prædikat "dum" stemplet i panden. Roal Ulrichsen konstaterer, at der er kommet mere fokus på, at børnene skal lære noget i skolen, blandt andet fra forældrene, men det har konsekvenser for de svage elever.

- Det er et dilemma, for hvem vil ikke gerne have, at ens barn lærer noget i skolen? Men samtidig må forældrene spørge sig selv, hvilken skole det er, de vil have? Hvis man lægger større pres på børnene, vil flere blive udstødt. Det er klart, siger Roal Ulrichsen.

I visse tilfælde får de udstødte børn det så dårligt, at de må have hjælp fra læger.

Børn på sygehuset

- De bliver indlagt på sygehuset og kommer i behandlingstilbud. Det sker samtidig med, at vi ønsker det modsatte, så det er udtryk for en vis magtesløshed både på Christiansborg og hos dem, der planlægger undervisningen, siger Roal Ulrichsen.

Formanden for danske skoleledere, Jens Færk, peger på sagen fra Odense, hvor en stribe forældre krævede en dreng smidt ud af deres børns klasse, fordi han var urolig og aggressiv.

- Jeg vil ikke gå ind i den konkrete sag, men den er et symptom på, at vi har et alvorligt problem i det danske samfund med hensyn til børn, der er i marginale positioner i klassen, siger han.

I stedet for at tænke på at lære børnene tolerance over for hinanden tænker forældrene mere på, om børnene kan deres små tabeller og grammatik.

- Forældrene sætter lighedstegn mellem karakterer og faglighed, selv om det ikke har noget som helst med hinanden at gøre. Når de ved, at det er dette ene parameter, børnene bliver målt på, er det nemt at fokusere mere ensidigt på det faglige end det sociale aspekt. Der er klart et faremoment i denne fokusering på faglighed, mener Jens Færk.
  • fyens.dk