Et kig ind i fremtiden: Små børn skal bygge modeller og løse problemer

Fynske Karsten Juncher fra Upfind.dk har en stand på Big Bang-konferencen, og han bygger robotter ud af affaldsmaterialer - i et samarbejde med Aarhus Universitet. Foto: Vibeke Volder

Et kig ind i fremtiden: Små børn skal bygge modeller og løse problemer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

5. og 6. april afholdes konferencen Big Bang, hvor 1400 naturfagslærere og forskere besøger værksteder og stande, som på hver sin måde viser, hvordan man kan bruge ingeniørarbejde i undervisningen.

1400 naturfagslærere, forskere og folk, som på anden måde har en forkærlighed for naturvidenskaben, er samlet til Big Bang-konferencen i Odense Congress Center.

Konferencen vil belyse, hvordan man i de yngste klassetrin kan bruge ingeniørarbejde. Kort fortalt handler ingeniørarbejde om, hvordan man skaber praktiske løsninger på praktiske problemer. Hvordan man udvikler den gode idé, hvordan man indkredser et problem - og hvordan man overhovedet vurderer, om en løsning er 'god'.

Fakta
Big Bang-konferencen finder sted i Odense Congress Center 5. og 6. aprilKonferencen har flere end 100 workshops og andre typer af værksteder, som man kan gå ombord i

I alt er 1400 deltagere tilmeldt, og det er både forskere, naturfagslærere og andre, som på anden vis formidler naturvidenskab

Formålet med Big Bang konferencen er at få ingeniørarbejde ind i undervisningen for børn i forskellige aldre

Det er eksempelvis Astra - Center for Læring i Natur, Teknik og Sundhed, som står bag konferencen
De robotter, Karsten Juncher bygger, er eksempelvis denne. som er lavet med gamle mælkekartoner, en legomotor og tennisbolde. Foto: Vibeke Volder
De robotter, Karsten Juncher bygger, er eksempelvis denne. som er lavet med gamle mælkekartoner, en legomotor og tennisbolde. Foto: Vibeke Volder

Verdens største legeplads

Hos en af standene står fynske Karsten Juncher. Han er iværksætter og kalder sig selv for en Ole Opfinder. Kasten Juncher har de seneste tre år arbejdet med flere tusinde børn i Danmark, Grønland og Japan og vist dem, hvordan man laver ingeniørarbejde kombineret med leg.

- Uanset hvor jeg kommer hen, oplever jeg, at fascinationen er altafgørende. Fascinationen af, at kan man virkelig gøre det med det? Jeg kalder det verdens største legeplads. Og med det mener jeg, at vi bygger ting af alt det materiale, som vi går og smider ud. Det kan eksempelvis være plastikflasker eller tennisbolde. Og overalt i verden er der plastikflasker, som bliver kasseret, og derfor kan man sige, at det er verdens største legeplads, forklarer han.

Kasten Juncher har sit eget firma, upfind.dk som ligger i Stenstrup, hvor han netop undersøger forskellige materialer, som man ellers ville kalde affald, og bygger noget nyt. Udover plastikflasker er mange af hans modeller bygget af mælkekartoner fra folkeskoler.

På konferencen præsenteres de nyeste idéer til naturfagsundervisningen. Det er robotteknologi, mikrobiologi og den nyeste naturvidenskabelige didaktik. Big Bang bliver arrangeret af blandt andet Astra og Centre for Undervisningsmidler i Danmark.

Ny tankegang til skolebørnene

Ved at implementere ingeniør-arbejdsmetoder i undervisningen, får man børnene til at forstå konceptet problemløsning, og de lærer nye sider af sig selv at kende.

- Jeg var ude på en skole, hvor jeg havde en flok drenge i omkring seks timer. De skulle bygge en stor racerbil ud af mælkekartoner. Og da dagen var omme, havde de alle lært noget nyt. En havde eksempelvis til slut sagt, at han gerne ville have haft en plan over dagen, så han kunne have haft overblik over, hvad de skulle have bygget hvornår. Og det havde hans underviser aldrig hørt ham sige før. En anden fandt ud af, at han var god til at sætte mælkekartonerne sammen og så videre, forklarer han.

Kasten Juncher har på standen allieret sig med en underviser fra Aarhus Universitet. Og sammen kombinerer de højteknologi som små lego-motorer med lavteknologi som mælkekartoner eller plastikflasker. Og Kasten Juncher er ikke i tvivl om, at deres ingeniørprojekt i børnehøjde er vigtigt for skolebørnenes udvikling.

- Jeg har børn, som er født før og efter, ipaden kom til. Og vi synes, at børnene kan så meget, når de sidder og swiper frem og tilbage på den. Men når de samtidig sidder og fumler med en saks, som de ikke er særlig sikker med, så er det ikke godt. Jeg ved i hvert fald godt, hvad jeg er mest tilhænger af, siger den fynske iværksætter.

Et kig ind i fremtiden: Små børn skal bygge modeller og løse problemer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce