Erhvervsliv rammes af uheld: Droner skal få trafikken til at glide hurtigere igen

6. marts i år lukkede den Fynske Motorvej i begge retninger efter to større uheld på Vestfyn. Arkivfoto: Kim Rune

Erhvervsliv rammes af uheld: Droner skal få trafikken til at glide hurtigere igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Droner kan give mere effektiv rydning af motorvejen efter uheld, så trafikken hurtigere kan køre igen, mener Dansk Erhverv. Fyns Politi er enig og bruger allerede praksissen på forsøgsbasis.

To gange er det sket i denne og sidste uge. E20, Fyns hovedfærdselsåre, lukkede i begge retninger efter større uheld, hvor motorvejen i flere timer var forvandlet til parkeringsplads for tusinder af utålmodige bilister.

Konsekvenser, man kan tale med om hos vognmandsfirmaet Alex Andersen Ølund A/S, hvis transporter af frugt, grønt og blomster tit sidder fast på den Fynske Motorvej.

- For os betyder det hver gang tabt arbejdsfortjeneste og ekstra lønudgifter. Men det er værst for vores kunder, som venter på at kunne pakke om og sende videre. Forsinkes vi ét sted, forplanter det sig ned gennem alle led hos kunderne, siger direktør Ib Andersen, som knytter håb til, at myndigheder i fremtiden vil kunne fjerne havarerede biler hurtigere fra vejen.

Op til 150.000 kr. i timen
Så meget kan det koste samfundet for hver kilometer, trafikken går i stå på motorvejen i én retning, anslår Dansk Erhverv.

Når begge retninger lukker, som det skete ved Ny Lillebæltsbro i mandags, beløber det sig derfor til det dobbelte.

Dansk Erhverv er gået ud fra, et der på en kilometers motorvej med to vognbaner i snit holder 160 personbiler og 13 lastbiler i kø.

Persontrafik koster 239 kr. i timen, anslår fagforeningen, blandt andet på grund af tabt arbejdsfortjeneste. Varebiler løber op i et tab på 656 kr. og lastbiler 731 kr. i timen, når leverancer forsinkes.

Brug droner ved uheld

Samme ønske lyder fra Dansk Erhverv.

- Det koster en glødende formue for samfundet, når trafikken går helt i stå, siger Jesper Højte Stenbæk, fagchef for transport og infrastruktur ved Dansk Erhverv.

Selve den fysiske oprydning kan man dog næppe skynde mere på:

- Det er der gode folk, der kan finde ud af, og som har det rigtige udstyr til, siger han.

Til gengæld kan man forkorte tiden, det tager at undersøge og dokumentere uheldet, mener Dansk Erhverv. Og løsningen falder godt i hak med tidsånden: droner.

- Efter uheld er der politifolk eller bilinspektører, som går rundt og kortlægger, hvor bilerne ligger i forhold til hinanden, måler længden af bremsespor og den slags. Alt det tager tid, og først bagefter kan bilerne flyttes. Hvis man nu havde en drone til at affotografere, videofilme og kortlægge hele området, er vores påstand, at man kan flytte bilerne hurtigere og gennemgå materialet bagefter, siger Jesper Højte Stenbæk.

Fagchefen understreger dog, at det er en anden snak, hvis folk er kommet alvorligt til skade.

- Så skal oprydningen tage den tid, den tager, siger Jesper Højte Stenbæk.

Det koster en glødende formue for samfundet, når trafikken går helt i stå.
Jesper Højte Stenbæk, fagchef, Dansk Erhverv.

Politi: Droner bedre til overblik

Gennem et samarbejde med rigspolitiet er Fyns Politi indtil videre den eneste politikreds i landet, som gør sig systematiske erfaringer med at bruge droner - blandt andet ved større ulykker.

- Der er helt klart noget at hente, lyder det fra vicepolitiinspektør Kim Munksgaard, som står i spidsen for Fyns Politis droneprojekt, om Dansk Erhvervs udspil.

- Men i forhold til forslaget vil jeg sige, at ja, droner er gode at bruge ved uheldsstedet som et supplement. Men det er ikke her, de batter mest, siger han.

- Droner giver endnu større værdi i forhold til at flyve højt og udpege alternative ruter til bilister, opdage følgeuheld og generelt få overblik over hele situationen, har vi erfaret. De ting er mindst lige så vigtige, når vi taler om at få trafikken til at glide igen, siger Kim Munksgaard.

Fyns Politi har benyttet droner ved tre-fire større uheld, oplyser vicepolitiinspektøren. Dog ikke ved de seneste to lukninger af E20.

Forsinkelse skader firmas image

Ligegyldig hvilke redskaber myndigheder når frem til, håber vognmandsfirmaet Alex Andersen Ølund A/S, at firmaets forsendelser sjældnere fryser fast på E20.

- Det påvirker vores image, når vi ikke kan levere på tiden, siger direktør Ib Andersen.

- Heldigvis kan man sige, at kunder i Danmark, ofte har hørt om de store propper, som opstår. Men når vi kører til Tyskland, så rammer det os. Der er det sværere at forklare den tyske kunde, at forsinkelsen skyldes en ulykke på Fyn.

Erhvervsliv rammes af uheld: Droner skal få trafikken til at glide hurtigere igen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce