Er det en god forretning at betale for et cykelløb? Ja, siger engelsk og dansk rapport

I 2014 blev de tre første etaper i Tour de France kørt i England - på billedet passerer ryttere over kategori 2-stigningen ved Holme Moss i Sheffield. Samlet medførte løbet et økonomisk boost på næsten 1,1 milliard kroner, viste en senere analyse. Arkivfoto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix

Er det en god forretning at betale for et cykelløb? Ja, siger engelsk og dansk rapport

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det koster millioner af kroner at blive start- eller målby for en etape i Tour de France eller Giro d'Italia. Men pengene til dansk Tour-start i 2021 kan være givet godt ud, viser analyser af tour-starten i England og Giro-starten i Herning.

I kølvandet på Bradley Wiggins og Chris Froomes sejre i Tour de France kom cykelløbet i 2014 til England, hvor de første tre etaper blev kørt i Yorkshire, Cambridgeshire, Essex og London. Med italienske Vincenzo Nibali som samlet vinder blev det ikke til et britisk hattrick, men starten i England viste sig alligevel at være en økonomisk god investering.

Efter løbet blev den økonomiske virkning af de tre etaper analyseret i rapporten "Three Inspirational Days", og konklusionen var, at de tre etaper samlet tiltrak 3,5 millioner unikke tilskuere.

Deres forbrug - og forbruget hos blandt andre de organisationer, cykelhold, pressefolk og frivillige som deltog - betød en vækst i økonomien i de tre regioner, som var værter for etaperne, på samlet 128 millioner pund, knap 1,1 milliard kroner.

Foruden overnatning var det mad og drikke, som tilskuere og gæster ved de tre etaper brugte flest penge på. Ifølge rapporten tiltrak Tour de France 113.000 udenlandske gæster, hvilket sendte 33 millioner pund, 283 millioner kroner, ned i de engelske pengekasser.

Udgifterne til de tre tour-dage var ifølge rapporten samlet 27 millioner pund, knap 232 millioner kroner.

Bjarne Riis var selvfølgelig med ved holdpræsentationen, da Giro d'Italia i 2012 begyndte i Tour de France-vinderens hjemby, Herning. Når Danmark i 2021 lægger asfalt til tre etaper af Tour de France, sker det i øvrigt i 25-året for Riis' sejr i touren. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Bjarne Riis var selvfølgelig med ved holdpræsentationen, da Giro d'Italia i 2012 begyndte i Tour de France-vinderens hjemby, Herning. Når Danmark i 2021 lægger asfalt til tre etaper af Tour de France, sker det i øvrigt i 25-året for Riis' sejr i touren. Arkivfoto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Staten blev en klar vinder

Da Giro d'Italia i maj 2012 begyndte i Danmark, havde Herning Kommune, som lagde gader til løbets start og mål på både første og anden etape, investeret 12,6 millioner kroner, mens Horsens, der var start- og målby på tredje etape, lagde knap 6,2 millioner kroner i arrangementet. Dertil kom 11,5 millioner kroner fra staten.

I 2013 udførte Troels Troelsen, associate professor på Copenhagen Business School, en værdifastsættelse, som viste, at cykelløbet gav mellem 90 og 150 millioner kroner i samlet omsætning i Danmark.

Fratrukket den omsætning, som blev skabt af borgerne i Herning, nåede Troels Troelsen frem til, at Giro d'Italia bevirkede et merforbrug (fra tilrejsende og udenlandske gæster) på 32-70 millioner kroner.

Ingen danske ryttere kom øverst på sejrsskamlen efter de tre etaper i Danmark, men den danske stat scorede en klar gevinst som følge af udenlandske turisters forbrug i Danmark. Det gav staten minimum 16 millioner kroner i moms, skatter og sparede offentlige ydelser.

Det blev også vurderet, hvilken værdi cykelløbet havde skabt for Herning. Her lød en forsigtig vurdering på 9,1 millioner kroner, mens en positiv vurdering var på 22,3 millioner kroner.

280 udenlandske mediefolk fulgte Giro d'Italia i Danmark, og løbet blev dækket af yderligere 420 mediefolk. Organisationen Visit Denmark undersøgte reklameværdien for Herning, Horsens og Danmark og opgjorde den til en samlet annonceværdi på 20,6 millioner kroner.

Troels Troelsen tog dog forbehold for den lokale værdi: "Ønsket om at vende tilbage som turist blegner trods interviewsvarene, når oplevelsen har lagt sig. Og ønsket vil nok mere rette sig mod Danmark som helhed end mod Herning eller Horsens", noterede han i sin rapport.

Er det en god forretning at betale for et cykelløb? Ja, siger engelsk og dansk rapport

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce