Letbanen

Et livsfarligt letbane-kryds i Aarhus er nu blevet sikret med en stoplinje. Entreprenør siger, at de advarselsskilte, der var på stedet, er blevet stjålet - af andre entreprenører.

AARHUS: Fem døgn efter, at et letbanetog bragede ind i en bil i det store trafikkryds Nørrebrogade/Vennelyst Boulevard, er krydset nu endelig blevet sikret med en tydelig stoplinje.

Århus Stiftstidende observerede mandag, at en række bilister, der kom kørende op ad Nørrebrogade og skulle til venstre ad Vennelyst Boulevard, blev fanget i krydset - tæt på letbanesporet.

Stoplinjen på stedet var skrællet af sammen med asfalten, og det fik de pågældende bilister til at køre så langt frem i krydset, at de ikke kunne se lyssignalet. I torsdags blev en 41-årig kvinde fra Hørning ramt af et letbanetog på stedet.

Men tirsdag eftermiddag blev krydset forsynet med ny asfalt. Og nok så vigtigt i denne sammenhæng: Venstresvingsbanen blev forsynet med en tydelig, gul, midlertidig stoplinje.

Spørgsmålet er nu: Hvorfor sørgede ingen for straks efter uheldet at sikre krydset med en stoplinje? Hvem har egentlig ansvaret for, at det ikke skete?

Mandag stod myndighederne ikke just i kø for at påtage sig ansvaret. Nærmest tværtimod.

Tirsdag er Aarhus Kommune klar til at påtage sig i hvert fald en del af ansvaret.

- Opgaven med at sørge for, at afspærringen i forbindelse med vejarbejde altid er i overensstemmelse med lovgivningen, har vi lagt i hænderne på en af de entreprenører, som arbejder for os, Systemafspærring Aps. Firmaet skal efter aftale med os sørge for, at afspærringen altid er i orden, siger Kim Gulvad Svendsen, chef for Drift og Myndighed i Aarhus Kommune.

Når det er sagt, erkender han, at kommunen har et medansvar for den manglende afstribning eller manglende skiltning på stedet.

- Det er i sidste ende vores ansvar at holde øje med, at entreprenøren også skilter som lovet, siger han.

Hos Systemafspærring Aps fra Støvring siger man, at man har opstillet advarselstavler ved det farlige kryds.

- Men de bliver stjålet lige så rask, vi kan sætte dem op. Skiltene der viser, at man kun må køre 40 kilometer i timen på strækningen, er også blevet stjålet, siger direktør Jesper Drejer, Systemafspærring Aps.

Han tilføjer, at advarselsskilte er dyre:

- Det er andre entreprenører, der stjæler dem. Det er vi slet ikke i tvivl om, siger Jesper Drejer.

- Men hvis I har en aftale med Aarhus Kommune om, at I skal sørge for at skilte ved et farligt kryds, er det vel også jeres ansvar, at skiltene er opsat sådan, at de ikke kan stjæles?

Det vil Jesper Drejer ikke nægte.

- Men hvad skal vi gøre? Vi kan jo ikke begynde at støbe midlertidige skilte ned, siger han.

Og nogle dage løses problemet i krydset permanent. Når asfalten er dampet af, males der en tydelig, hvid stoplinje i uheldskrydset, lover Aarhus Kommune.

  • fyens.dk