Enhedslisten om penge til nødsporsløsning: - Grotesk spild af 231 millioner kroner

Henning Hyllested har en Kia Picanto årgang 2006, som har rundet knap 80.000 kilometer på 11 år. Enhedslistens trafikordfører sværger til toget, og stod det til ham, blev der postet millioner i at styrke tog og bus og sænke billetpriserne dér i stedet for at udvide motorvejsnettet og sænke afgifterne på biler. Inddragelsen af nødsporet på E20 anser han for penge hældt ret ud af vinduet. Foto: Vibeke Volder

Enhedslisten om penge til nødsporsløsning: - Grotesk spild af 231 millioner kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Henning Hyllested, Enhedslistens transportordfører, er arg modstander af udvidelse af E20 - hvadenten det er inddragelse af nødsporet eller et permanent tredje spor. - Om lidt er vejen sandet til igen, siger han.

Han arbejder på Christiansborg, bor i Esbjerg og kunne ikke drømme om at tage bilen frem og tilbage.

Fyens Stiftstidende møder Enhedslistens trafikordfører Henning Hyllested i hans foretrukne tranportmiddel - toget - en eftermiddag, da han er på vej hjem på skinnerne. Han sidder bænket på 1. klasse - det har folketingsmedlemmer frikort til - i et blåt sæde med rød nakkestøtte og med computer, telefon og taske omkring sig. Der er arbejdsro i den tyndt befolkede kupé, og nyhøstede marker suser forbi uden for vinduet, mens intercitytoget ræser over Fyn med kurs mod Jylland.

Temaet er E20, trængsel, nødspor og de tre spor, som Henning Hyllested og Enhedslisten ønsker hen, hvor det berømte peber gror og for den sags skyld gerne et stykke længere. Mange, herunder det fynske erhvervsliv, jubler over regeringens plan om at inddrage nødsporet på den vestfynske motorvej, men Hyllested ser ingen grund til at danse rundt med armene hverken helt, halvt eller kvart hævet i begejstring.

- Hvorfor synes du ikke, tre spor eller inddragelse af nødsporet er en god idé?

- Fordi den udvikling, der har været i gang i fem årtier, hvor man satser på asfalt og flere veje, bare genererer mere og mere biltrafik. Aldrig har vi set så mange biler, aldrig har vi set så meget biltrafik, og selv om man udbygger E20, så er det en stakket frist. Om lidt sander det hele til igen. Det viser al trafik-forskning. Hvornår skal vi stoppe? Skal det ende med, at vi har motorveje med otte spor i hver retning, som de har omkring de store byer i USA?! Det ender sgu med, at vi skal have et spor hver. Det går også ud over vores klima - og det bliver vi altså efterhånden nødt til at tage alvorligt. Jeg fatter ikke, at folk kan blive ved med at vende ryggen til det.

- Nu ligger det i kortene, at 22 km af nødsporet på E20 bliver inddraget, og noget skal der vel gøres ved trængslen?

- Det er helt grotesk at spilde 231 millioner på at bruge nødsporet. De penge er jo spildt, når man engang laver det tredje spor permanent. Det kan da kaldes at rutte med pengene. Og det bliver endnu mere grotesk, når man tænker på den modstand mod den nye bane over Vestfyn og Togfonden, som regeringen lægger for dagen. Og nødsporet er jo et nødspor - det er der en grund til, at det hedder. Sikkerheden på motorvejen bliver også forringet, og det er håbløst, at redningskøretøjer skal til at slås for at komme frem.

- Det er blandt andet på grund af alle uheldene, man vil lave den løsning. Gør uheldene og tab af menneskeliv ikke indtryk på dig?

- Jo, selvfølgelig! Men problemet er, at vi ender i samme situation i løbet af ganske kort tid - det er skruen uden ende. Flere spor giver flere biler - det er en fastslået kendsgerning - det er ikke noget, jeg sidder her og finder på. Et stigende antal ulykker hænger sammen med, at der er kommet mange flere biler, og voldsom trængsel betyder, at farten falder, men det betyder også, at der ikke skal meget til, før bilerne klasker sammen. Vi får ikke færre uheld, fordi vi laver flere spor.

- Hvad vil du gøre så? Proppe flere ind i bilerne?

- Ja, det er en af løsningerne. Det er bare ikke hele løsningen, for samkørsel er ikke let. Vi er nødt til at se på, hvordan vi styrker den kollektive trafik, som er skåret voldsomt ned i de sidste mange år, og det er klart, at man ikke kan opretholde et finmasket net, når der sidder en eller to passagerer i hver bus. Der er brug for mere fleksibel trafik. Det er derfor, man f.eks har skabt flekstrafik. Den er bare for dyr. Kollektiv trafik er i det hele taget for dyr.

- Der er steder, du reelt ikke kan nå med offentlig trafik inden for rimelig tid, hvis du f.eks skal møde kl. 8. Man skal jo møde på arbejde, og så er man vel nødt til at tage bilen?

- Ja, vi er blevet en nation af pendlere, og der er sket en ændring af mentaliteten, hvor mange ikke anser det for et problem, at de skal hænge i en bil mange timer hver dag for at komme på arbejde. Det er i virkeligheden en kæmpe investering, man forlanger af folk, som er nødt til at anskaffe sig en bil.

- Men man skal jo på arbejde. Hvordan vil du få folk på arbejde uden en bil, hvis den offentlige trafik ikke rækker?

-Jeg vil jo heller ikke helt afskaffe biltrafikken, men man kan nå meget vidt omkring, hvis man gør den kollektive trafik fleksibel. I Nordjylland er man nået langt med at integrere delebilstjenester og taxaer. Da laver man nogle få stationer som knudepunkter, og så kan du købe en billet til toget, der samtidigt gælder til den delebil eller taxa, som f.eks kører dig videre dertil, hvor der er ikke er grundlag for at have kollektiv trafik. Det er der virkelig perspektiver i, og jeg synes, Fyn vil være et helt oplagt sted at lave den ordning også.

- Hvad med vejskat, hvordan har du det med at opkræve vejskat?

- Principielt er Enhedslisten imod, at der skal betales penge for at køre på vores veje, men det er klart, at kørselsafgifter vil lægge en dæmper på trafikken. Så principielt er jeg imod - men hvis det kan bruges som et middel mod at dæmpe trængslen, ulykkerne og klimaet, der går amok, så ja.

- Hvad siger du til erhvervslivet?

- Vi mener f.eks, at hver virksomhed skulle lave en plan for, hvordan medarbejderne kan komme frem og tilbage. Mange mindre og større byer har industriområder, og da kunne virksomhederne tage ansvar og gå sammen om at lave nogle shuttlebusser, der kører frem og tilbage mellem arbejdspladsen og stationer.

- Så på Lindø vil du eksempelvis have virksomhederne til at lave shuttlebusser mellem Munkebo og stationen i Odense?

- Ja, det vil da være oplagt. Der er ingen, der siger, det skal være store busser med plads til 50 mand i hver. Det kunne være mindre busser. Og igen - jeg forestiller mig ikke, at vi skal afskaffe biltrafikken, men i det omfang, det er muligt, skal vi have så mange som muligt til at køre kollektivt på en eller anden måde.

- Hvordan vil du imødekomme de vognmænd, der mister millioner på, at deres biler holder stille på motorvejen?

- Det ville hjælpe gevaldigt, hvis man kunne få bare noget af godstrafikken over på jernbanen, som kunne køre ned gennem Jylland. Men det har meget lange udsigter.

- Så hvis du kunne bestemme, skulle al gods køres med tog?

- Nej. Hvis vi bare kunne nå op på at få kørt 10-15 procent af godset med tog, var vi godt kørende, og det ville give mere plads på landevejen. Den plads, vi skal skaffe til lastbilerne på vejene, skal skaffes ved, at vi får personbilerne væk. Men den situation, vi står i, er resultat af årtiers manglende fokus på andre former for trafik - og af, at man i den grad ensidigt har satset voldsomt på at udbygge motorvejstrafikken. Vi ved, at vedligeholdelsen af jernbanen har været mangelfuld. Og så har regeringen skåret 125 millioner af Bane Danmarks budget. Det er fuldkommen hul i hovedet.

- Men tror du overhovedet, at noget af alt det her, du taler om, er realistisk?

- Jeg er ikke i tvivl om, at stemningen i befolkningen vender i løbet af de næste fem-ti år. For vi kan simpelt hen ikke blive ved med at ignorere, at det stormer og regner, og klimaet går amok. Trafikken på fynske motorvej er en del af den transport, der udføres globalt - og biler og lastbiler giver anledning til 80 procent af den udledning, der kommer fra transportsektoren. Det kan vi ikke ignorere. Og vi får ikke færre uheld eller mindre trængsel på E20, fordi vejen bliver tresporet. Tværtimod.

Enhedslisten om penge til nødsporsløsning: - Grotesk spild af 231 millioner kroner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce