SIKKERHED: Rigsadvokaten har siden januar kulegravet køre- og hviletidsbestemmelser
Bødetaksterne for overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmelserne er i øjeblikket til eftersyn hos Rigsadvokaten.

Det er de på baggrund af den busulykke, der skete i januar, hvor en sovebus forulykkede i Tyskland og tre personer mistede livet.

- Efter busulykken i Tyskland i januar rettede justitsministeren henvendelse til Rigsadvokaten, som skal have noget tid til at kulegrave systemet, fortæller Kirsten Boesen, politiassessor ved Rigspolitiet.

I dag koster det en vognmand 1000 kroner, hver gang politiet kan konstatere på en fartskive, at en af hans chauffører har overtrådt køre- og hviletidsbestemmelserne.

Overtrædelserne kan blandt andet afsløres, når Rigspolitiets færdselsafdeling kalder en virksomheds fartskiver ind til kontrol.

Så skal virksomheden aflevere skiver fra en given måned, som bliver gennemgået af Rigspolitiet.

For hver overtrædelse vanker der en bøde på 1000 kroner - og der kan godt være flere overtrædelser på en enkelt skive.

Samtidig koster det en bøde på 1000 kroner per skive, som ikke bliver sendt ind til kontrol.

Dermed er der en teoretisk mulighed for, at vognmænd kan spekulere i at undlade at indsende fartskiver med mere end en overtrædelse på.

- Det får vi dem jo ikke til at sige, men når vi ser på kørselsforløb, kan man godt få en mistanke om, at der mangler en skive, fordi det bedre kan betale sig, siger vicepolitikommissær Carl Peter Frederiksen, der er leder af tungvognsafdelingen under Rigspolitiets færdselsafdeling.

Han understreger dog, at der ikke er tale om et stort problem.

- Det er trods alt ikke ret mange af de diagramark (fartskiver, red.), som vi beder om at få ind, som vi ikke får, forklarer Carl Peter Frederiksen.

Han peger på, at der i en stor vognmandsforretning med mange chauffører også er en risiko for, at en fartskive simpelthen bliver væk, uden at det nødvendigvis er for at skjule noget.

Stort arbejde

Hos Rigsadvokaten oplyser vicestatsadvokat Lykke Sørensen, at man er kommet langt i redegørelsen til justitsministeren om sanktioner.

- Men jeg tør ikke sige, hvornår vi er færdige. Vi har aftalt med ministeriet, at den skal afleveres efter sommerferien. Det bliver nok engang midt i september, siger Lykke Andersen.

I redegørelsen ser Rigsadvokaten på, om der er nogen anledning til at ændre i sanktionerne omkring køre- og hviletidsovertrædelser.

Uafhængigt af Rigsadvokatens undersøgelse af sanktionsmulighederne er det i EU blevet besluttet, at de analoge fartskrivere i lastbiler og busser skal skiftes ud med den digitale takograf.

- I en rimelig lang overgangsperiode er vi tvunget til at håndtere begge systemer, siger Linda Lange, politifuldmægtig ved Rigspolitiet, og en del af den gruppe, der arbejder på en dansk løsningsmodel af EU-kravet.

- For det er kun for nye køretøjer, man kan bestemme at der skal være en takograf, forklarer Linda Lange.

Det digitale system fungerer blandt andet ved, at hver chauffør har et førerkort med en chip, som lagrer oplysningerne om kørsel, hviletid og hastighed
  • fyens.dk