Ekspert om bord på Scandinavian Star: Hold da kæft for en brandfælde

Henning Henriksen er ikke i tvivl: Scandinavian Star var en brandfælde og blev udsat for hærkværk under den skæbnesvangre sejlads. Foto: Flemming Mønter

Ekspert om bord på Scandinavian Star: Hold da kæft for en brandfælde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Pensioneret maskinmester er ikke i tvivl: Scandinavian Star var et brandfarligt skib. Under den fatale sejlads blev det med sikkerhed udsat for planlagt, skæbnesvangert hærværk, mener han.

I Esbjerg sidder 79-årige Henning Henriksen og venter utålmodigt på den forespørgselsdebat om efterforskningen af branden på Scandinavian Star, som Dansk Folkeparti har rejst i Folketinget 26. marts.

- Det er helt vildt, at den sag ikke er blevet opklaret for mange år siden. Det var et elendigt skib, og jeg er slet ikke i tvivl om, at der blev begået alvorligt hærværk ombord op til branden, siger han.

Henning Henriksen er pensioneret maskinmester. Som sådan arbejdede han i adskillige år for flere rederier, for hvem han tilså adskillige skibe. Og kasserede dem rask væk, hvis ikke de var i sikkerhedsforsvarlig stand. I 1989 var han således i Miami, hvor han arbejdede på et skib, der i det store hele var designet som Scandinavian Star, der brændte og tog 159 menneskeliv 7. april det følgende år på sin vej fra Oslo til Frederikshavn.

Ved den lejlighed var han også ombord på Scandinavian Star, der på det tidspunkt også lå i Miami. Han besøgte skibet, fordi en bekendt var arbejdsmæssigt knyttet til det.

- Det glemmer jeg aldrig. Vi havde ikke gået mange meter inde i skibet, før jeg udbrød: Hold da helt kæft, for en brandfælde, siger han og fortæller blandt andet hvordan skotter og vægge var overmalede med alt andet end branddæmpende materialer.

Alene de oversavede hydraulikolierør er rigeligt for mig til at konkludere, at nogen har gjort noget forfærdeligt med vilje.
Henning Henriksen, pensioneret maskinmester
Hydraulikrørene på Scandinavian Star var ikke knækket af sig selv. De er med sikkerhed blevet savet over, fastslår pensioneret maskinmester Henning Henriksen. De beskadigede rør forhindrede, at branddørene virkede. Politifoto
Hydraulikrørene på Scandinavian Star var ikke knækket af sig selv. De er med sikkerhed blevet savet over, fastslår pensioneret maskinmester Henning Henriksen. De beskadigede rør forhindrede, at branddørene virkede. Politifoto

Olierør tydeligt ødelagt med vilje

Men det er ikke så meget dét, der har gjort ham interesseret i sagen, som han ellers ikke har nogen personlige relationer til eller interesser i. Det er mere det, at inden for hans metier kan han se, at der med sikkerhed har været begået hærværk, der ikke kan have haft andet formål end at få en brand til at udvikle sig og brede sig.

Det, han hæfter sig ved, er et brækket hydraulikolierør i en af kahytsgangene.

- Jeg har for ganske nyligt set billeder af det knækkede rør. Det er helt sikkert, at det ikke er knækket af sig selv. Det kan simpelt hen ikke lade sig gøre, siger Henning Henriksen.

Røret påkaldte sig allerede stor opmærksomhed med et helt tilsvarende udsagn, da den nu pensionerede skibsinspektør i Søfartsstyrelsen, Flemming Thue Jensen, på et pressemøde i Norge for tre år siden sagde, at det pågældende rør var ødelagt med vilje og på en måde, så olien løb ud i kahytgangen. På netop dette sted udbrød der først brand flere timer efter, at alle levende passagerer var evakuerede. Hvilket blandt mange andre mistankeforhold peger i retning af, at branden kan være påsat for at få penge ud af den, forsikringspenge.

Savet over

Flemming Thue Jensen var som skibsinspektør den første, der kom om bord efter branden. Han vidste således, hvilke få besætningsmedlemmer, der stadig var til stede på det tidspunkt, og han gjorde også rede for, hvem af dem, der efter hans mening var de eneste, der kunne have begået hærværket.

Det har imidlertid aldrig bundfældet sig hos norsk politi, der fastslog, at røret kunne være knækket på grund af varmepåvirkningen fra branden. Det er den forklaring, Henning Henriksen som fagmand bestrider.

- De kan umuligt have haft fagfolk til at se på det. Røret og konstruktionen er fæstnet med en skæreskive, så man ganske enkelt ikke kan skille det ad. Der skal bruges en nedstryger, og det brud, man kan se på billederne, har ikke været muligt på en anden måde. Det er med sikkerhed ikke noget, nogen, der lige er kommet forbi, har fundet på. Man skal have skibskendskab, det rigtige værktøj, og det skal planlægges.

- Den slags rør er ikke synlige, men ligger oppe under loftsbeklædningen, som skal fjernes først. Ud over værktøj kræver det en stige eller noget andet at træde op på. Nogen har med fuldt overlæg været oppe og save i det. Det står slet ikke til diskussion, siger Henning Henriksen.

Blokerede branddøre

Hydraulikolie har en høj brandtemperatur, 236 grader, så formålet har været et andet end blot at anrette ild.

- Når temperaturen bliver rigtig høj, og det gjorde den jo i løbet af branden, så har olien selvfølgelig en brandeffekt. Men når man har angrebet hydraulikken, har det med ret stor sikkerhed primært været for at stoppe funktionen af de brandsikre døre, fordi det vil have en hurtigere brandeffekt. Og det var det, der skete: de virkede ikke, og det gav ilden en stor og hurtig spredning, siger Henning Henriksen.

Hydraulikrørene kan ikke være beskadiget før afsejlingen fra Oslo. De styrer også bildækkene op og ned, og det var der ingen problemer med, da bilerne trillede ombord.

Dertil kommer i øvrigt, at der også var presset madrasser ind i døråbningerne, som dels gjorde, at ilden fra den udløbende olie havde noget at få hurtigt fat i, dels forhindrede dørene i at lukkes. Andre branddøre på skibet var blokeret med special-kiler, der under sejlads er opbevaret, så de ikke er tilgængelige for andre end besætningen.

- Jeg har ikke viden om branden, skibet eller sagen i øvrigt, men alene de oversavede hydraklikolierør er rigeligt for mig til at konkludere, at nogen har gjort noget forfærdeligt med vilje. Hvad årsagen så måtte være til det, har jeg heller ingen anelse om. Men jeg håber, at man snart tager sig sammen til at få det ordentlig undersøgt, altså at der bliver sat noget reelt i gang, når nu folketinget har sat sagen på dagsordenen, siger Henning Henriksen.

Ekspert om bord på Scandinavian Star: Hold da kæft for en brandfælde

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce