Efter kollision mellem skibe: Stor flydekran jager containere i Storebælt

Den store flydekran Sanna A er blevet bestilt af rederiernes forsikringsselskaber til at få farlige containere løftet op ad vandet.

Efter kollision mellem skibe: Stor flydekran jager containere i Storebælt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • Tre containere ligger stadig i vandet og gør skibsfarten usikker, efter to skibe sejlede ind i hinanden tirsdag. Den store flydekran Sanne A har siden natten til onsdag arbejdet med at få dem væk.
  • Skibene ligger stadig for anker nord for Romsø med besætningerne ombord.

Onsdag morgen ligger de der stadig i Storebælts bølger, store containere, som faldt overbord, da et containerskib og et handelsskib tirsdag morgen sejlede ind i hinanden nord for Romsø i Storebælt.

Herefter fulgte både en kortvarig brand på ét af skibene, og en jagt på containerne, fordi de kan være farlige for skibsfarten. Ligger de i vandsøjlen ses de nemlig ikke på en radar.

To af dem faldt ned på handelsskibets dæk, hvor de stadig ligger. Et par andre er sunket, regner forsvaret med.

- Men der er stadig tre containere, som vi er ved at få styr på derude. Vi har afmærket dem og arbejder med dem nu, siger vagtholdsleder ved Forsvarets Operationscenter Klaus Thing Rasmussen.

Natten til onsdag omkring klokken to ankom arbejdsfartøjer, bestilt og betalt af rederiernes forsikringsselskaber, og begyndte at bugsere containerne op nordvest for Fyns Hoved. Her ligger den store flydekran Sanne A onsdag morgen klar til at løfte dem op ad vandet.

- De skal op nord om for at komme i læ for vind og bølger, for bedre at kunne arbejde med containerne, og så vil kranskibet kunne få dem løftet væk, forklarer Klaus Thing Rasmussen.

Se kortet: Her ligger skibene

De havarerede skibe ses som to gule prikker midt på kortet.

Også skibene ligger stadig i Storebælt, hvor de lå siden kolissionen, og besætningerne er stadig ombord. Det er normal procedure, forklarer vagtholdslederen.

- Der skal være nogle til at drifte skibene, og de skal være klar til at sejle videre, når vi giver dem fri, siger Klaus Thing Rasmussen.

- Lige nu afventer vi, at klassesleskaberne (synsselskaber, som besigtiger skibe, red.) har sendt papirer til Søfartsstyrelsen om, hvordan skibene kan repareres. Derefter vil de nok få besked på at sejle ned omkring et værft, inden de sejler videre. Det ene, containerskibet, har jo fået en ordentlig flænge, så det bør ses på, siger vagtholdsleder ved Forsvarets Operationscenter.

Nu følger så undersøgelserne af, hvad der kunne lede til, at to store skibe sejlede ind i hinanden. Det står Den Maritime Havarikommission for, og herfra har efterforskere allerede været ombord på skibene og indsamlet data, oplyser vagtholdslederen.

De to skibe er udenlandsk registrerede. Der er tale om BBC Neptune, et liberiansk handelsskib, samt containerskibet Delphis Gdansk fra Hong Kong. Begge er til den større side, henholdsvis 190 og 178 meter lange.

BBC Neptune var på vej nordpå mod Göteborg, mens Delphis Gdansk havde kurs mod Skt. Petersborg, da ulykken skete.

Det så voldsomt ud, da to store skibe stødte sammen i Storebælt tirsdag morgen. Under kollisionen landede en container fyldt med bananer på handelsskibet BBC Neptune. Foto: Marinehjemmeværnet

Efter kollision mellem skibe: Stor flydekran jager containere i Storebælt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce