Vejdirektoratets hold til højre-kampagne har fået flere til at tænke over deres adfærd i trafikken, men kun seks procent har egentlig ændret adfærd på vejene.

En Megafonmåling, som Vejdirektoratet har fået lavet i kølvandet på deres Hold til højre-kampagne, viser, at kampagnen har fået 64 procent af de adspurgte til at tænke over deres kørevaner, og gjort 49 procent mere opmærksomme på at holde til højre.

Men målinger fra tre udvalgte strækninger i kampagneperioden viser, at kun seks procent af bilisterne har ændret deres adfærd på vejene.

Det er er så svært at ændre adfærd, så derfor skal man starte med at få folk til at tænke sig om og få ind i bevidstheden, at de skal holde til højre.

Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder i Vejdirektoratet

- Det er er så svært at ændre adfærd, så derfor skal man starte med at få folk til at tænke sig om og få ind i bevidstheden, at de skal holde til højre. At ændre adfærd i trafikken er ligesom et nytårsfortsæt, det holder to dage, hvis man ikke bliver mindet om det. Der skal være en balance mellem at nudge folk og så ikke at sige det så tit, at man bliver irriteret og glemmer at høre efter, siger Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratetes trafiksikkerhedsafdeling.

Sådan påvirkede kampagnen bilisterne

Megafon har lavet en undersøgelse på baggrund af den kampagne, Vejdirektoratet lavede i november.

Målingen er baseret på 1540 interviews og viser blandt andet at:64 % siger, at Hold til højre-kampagnen har fået dem til at tænke over deres kørevaner i trafikken.

49 % siger, at kampagnen har gjort dem mere opmærksomme på at holde til højre.

77% af bilisterne mener, det er et stort problem, at vi ikke holder til højre på motorvejen.

89 % af bilisterne opfatter sig selv som hensynsfulde i trafikken, men kun 40 % mener, at andre viser hensyn til dem i trafikken.

6 % af bilisterne på de tre udvalgte strækninger har ændret adfærd i kampagneperioden. De tre forsøgsstrækninger er geografisk placeret på Vestmotorvejen, Fynske motorvej, østjyske motorvej. De har en samlet længde på 76 km.

Kilde: Vejdirektoratet

Kampagne og politi

Kampagnen, der blev holdt i hele november, har udover skilte blandt andet bestået af magneter på biler og film om bilister, der opdager, at det ikke er så slemt at holde til højre.

Selvom det kun er et fåtal, der har ændret adfærd, skal kampagner ifølge Marianne Foldberg Steffensen også i fremtiden påvirke bilisters adfærd. Og det er ekstra godt, hvis de bliver kombineret med opmærksomhed fra politiet:

- Jeg tror begge dele er en god idé, og jeg tror sagtens, at man kan påvirke adfærden. Der er en lyst i Danmark om at tage fat i hold til højre-problematikken, og vi har delt næsten 10.000 magneter ud. Hvis man vil have en hold til højre-magnet på sin bil, viser det, at man også selv vil holde til højre, det forpligter. Den forpligtelse har danskerne taget til sig, så vi er ikke klar til at give op endnu, siger hun.

  • fyens.dk

Mere om emnet

Se alle
13
Vejdirektoratet: Så hold dog til højre, bilister!

Vejdirektoratet: Så hold dog til højre, bilister!