Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Disciplin i skolen


Disciplin i skolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

KRAFTPRØVE: I skolen skal børn lære, hvordan man opfører sig i et fællesskab - det har de aldrig prøvet før
Hver morgen øver børnene i børnehaveklassen på Skallebølle Skole 12 km fra Odense sig i at være i et fællesskab.

Det har de nemlig aldrig prøvet før. Og det er en udfordring for børnene, men også skolens personale og forældrene.

- Det handler om, hvordan man gebærder sig, når man er i et fællesskab, som en skole jo er. For i et fællesskab giver man afkald på selvbestemmelse. Man kan ikke bare spæne rundt eller råbe højt, som man vil. Man skal have nogle samværsformer, så alle kan holde ud at være her. Det skal børnene lære. Vi arbejder med det i hele skoleforløbet, men især i børnehaveklassen, siger Jan Christiansen, skoleleder på Skallebølle Skole.

Han afviser, at børnene er uopdragne, i stedet er de vant til at være i centrum, og de har aldrig før prøvet at være i et fællesskab.

- Som institution må vi finde nye veje i stedet for at brokke os. Vi skal finde en løsning. Forældrene gør nu engang, hvad der i tiden opfattes som rigtigt med hensyn til opdragelse, siger Jan Christiansen.

Opmærksomhed

Løsningen er på Skallebølle Skole at få børnene til at give hinanden den eftertragtede opmærksomhed gennem forskellige aktiviteter. Dermed undgår man, at børnene hænger på læreren.

- Hvert barn får en makker, som de arbejder sammen med og følges med, når vi er ude af huset. Det er vi mindst én gang om ugen året rundt. På den måde giver de hinanden opmærksomhed, fortæller Hanne Sørensen, leder af børnehaveklassen.

I begyndelsen lader hun dem også råbe i munden på hinanden, så de oplever, at i sådan en larm kan ingen forstå noget som helst.

- På den måde lærer de, at det er bedst for alle inklusiv dem selv, hvis man taler en ad gangen, siger Hanne Sørensen.

Skolens personale er også meget opmærksom på børn med særlige behov.

- Har vi en dreng eller pige, der i begyndelsen kræver meget opmærksomhed, sørger alle lærerne for at hilse på barnet hele tiden i nogle uger, så plejer det at falde til ro, forklarer Jan Christiansen.

Han lægger også vægt på fælles aktiviteter såsom morgensang i skolens aula hver eneste skoledag.

Professor Niels Egelund, Danmarks Pædagogiske Universitet, roser Skallebølle Skoles initiativ som værende enkelt og effektivt.

- Der er tale om en meget stor opgave for både skole og forældre. Det er svært for forældrene at lære børnene at indgå i et fællesskab, for familier i dag har kun et-tre børn, der alle er ønskebørn.

- Forældrene har aldrig været så lidt tid sammen med deres børn, men til gengæld er de dybt engagerede i dem, når de er sammen med dem. Vi kender alle eksemplet med, at man sidder som voksen til en middag, hvor snakken går. Pludselig kommer et barn og afbryder. Børn er vant til at blive set og hørt i dag i modsætning til tidligere. Og det stiller andre krav til folkeskolen, vurderer Niels Egelund.

Disciplin i skolen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.