Digital rådgiver: Virksomheder ved ikke altid, hvor på nettet de reklamerer

Mandag formiddag, 12. december, så Den Korte Avis sådan her ud. To fynske virksomheder annoncerede på hjemmesiden, der siden torsdag i sidste uge har oplevet annonceflugt. De to fynske siger nu også nej tak til Den Korte Avis. Men faktisk er der mange virksomheder, som ikke ander, på hvilke hjemmesider, de ender med at annoncere. Foto: Skærmbillede

Digital rådgiver: Virksomheder ved ikke altid, hvor på nettet de reklamerer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Virksomheder kan komme til at annoncerer på hjemmesider, som de måske ikke ønsker at blive sat i forbindesle med. Simpelthen fordi de ikke altid har taget stilling til, hvor på nettet de ønsker at sælge sig selv. Men ifølge en digital rådgiver

Har du undret dig over, at de sko, du kiggede på en hjemmeside, pludselig forfølger dig på alle andre hjemmesider, som du besøger? Det kaldes "retargeting" og er måden, hvorpå virksomheder forsøger at bibeholde din interesse.

Men det betyder også, at virksomheders annoncer kan havne på hjemmesider, som de måske ikke har lyst til at blive sat i forbindelse med.

Ifølge Tobias Brandt fra Bondtofte&Co, der er et online markedsføringsbureau i Odense, er det en stigende udfordring for virksomheder at holde øje med, hvor deres annoncer ender i den digitale verden. Særligt fordi de ikke har forholdt sig til det.

- Udfordringen er, at man hurtigt kan få sit brand ud på rigtig mange sider på nettet. Uden at have kontrol over, hvor man ender og hvilke budskaber, man sættes i forbindelse med, siger Tobias Brandt og peger på, at det bliver vigtigere og vigtigere for virksomhederne, at de tager stilling.

Den Korte Avis og annoncørflugten
Torsdag 8. December vælger Nordea at fjerne deres annoncering på Den korte avis hjemmeside. Det skete efter, at en facebookbruger havde kontaktet Nordea på Facebook og skrevet: "Reklamerer I i (og dermed støtter) virkeligt Den Korte Avis? Støtter I andre racistiske hjemmesider?" Nordea svarede følgende på opslaget: - Kære Tommy. Mange tak for dit opslag og dit spørgsmål. Annoncen er havnet i Den Korte Avis, fordi mediet indgår i en større annoncepakke, vi har købt. Vi har dog her til morgen bedt vores samarbejdspartner om at stoppe den, ligesom vi fremover ikke kommer til at annoncere i mediet, skrev Nordea.

Ifølge Journalisten har marketingschef Jens Grue uddybet valget ved at sige, at Den Korte Avis' journalistik ikke passer til Nordeas værdier. Efterfølgende har også Telia, Just Eat, IKEA, Læger uden Grænser, Alm. Brand, YouSee, TUI Danmark, Sofakompagniet, Sportsmaster, Kipling Travel, Elgiganten DK, DFDS Danmark og Føtex valgt at fjerne deres annoncer. På Fyn har også Kokken&jomfruen, samt den fynske ejendomsmægler Birthe Pedersen også aktivt fravalgt Den korte avis.  

Den korte avis er en netavis, der ifølge dem selv leverer journalistisk og markedsføring til en bred læserskare. Den drives på kommercielle vilkår. Den Korte Avis er et interessentskab ejet af Karen Jespersen og Ralf Pittelkow. Netavisen er blevet kritiseret for at være racistisk, usaglig og udokumenteret.

Kilde: Jyllands PostenDen Korte Avis og Ekstra Bladet.  

 

Virksomheder bør tage stilling

Det er almindeligt, at virksomheder tilmelder sig annoncepakker hos reklame- og webbureauer. Det er nemt og måske ligefrem billigt. Virksomhederne sender indhold til for eksempel Google, der er de største på annonceområdet, som så næsten automatisk laver bannere og skilte, der passer til de fleste hjemmesider.

Men Tobias Brandt peger på det potentielt problematiske i, at virksomhederne overlader deres brand til andre.

- Det er et problem, der bliver større og større. Det kræver, at virksomhederne tager stilling til, hvor deres brand kommer hen. Men spørgsmålet er, om der er ressourcer i virksomhederne til at sætte sig ned og tage stilling til, hvilke af internettets mange sider, man ikke vil på, siger Tobias Brandt.

- De fleste virksomheder i Danmark er faktisk ret gode til målrette deres annoncer, men debatten om Den korte avis kan have pustet til virksomhedernes opmærksomhed på, hvor man vil annoncere, og hvor de måske ikke vil, siger Tobias Brandt og uddyber:

- Forbrugerne bliver mere og mere kritiske overfor annoncer og netmedier, så derfor kan de blive nødt til at forholde sig til, hvor de annoncerer.

Digital rådgiver: Virksomheder ved ikke altid, hvor på nettet de reklamerer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce