Den fynske motorvej: Minister vil benytte nødspor som nødløsning

Køproblemer og uheld er hverdag på den fynske motorvej. Nu foreslår transportministeren at inddrage krybespor i myldretiden.
Foto: Peter Leth-Larsen

Den fynske motorvej: Minister vil benytte nødspor som nødløsning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • Transportminister Hans Chr. Schmidt vil afhjælpe køproblemer på E20 ved at inddrage krybespor i myldretiden.

Trængslen på den fynske motorvej kan nu betyde, at bilisterne i myldretiden får lov til at køre i nødsporet. Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) har undersøgt muligheden, der vil kunne realiseres mellem Nr. Aaby og Odense Vest.

Den nyhed overbragte ministeren mandag aften til et medlemsmøde i erhvervsorganisationen Fynsk Erhverv.

En inddragelse af krybesporet vil betyde, at hastigheden skal sættes ned til 100 eller 110 kilometer i timen.

- Men det vil nok ikke være et problem i myldretiden, konstaterede ministeren tørt.

Prisen for det kunstigt skabte tredje spor vil være 220-230 millioner kroner, mens prisen for et permanent tredje spor på den pågældende strækning er 2,3 til 2,4 milliarder kroner.

- Og det er ikke sådan, at en inddragelse af krybesporet forsinker en egentlig udvidelse af motorvejen, men det er en måde hurtigere at kunne afhjælpe trængslen, sagde Hans Chr. Schmidt.

Vedtaget for 13 år siden

Det er 13 år siden, at Folketinget traf principbeslutning om at udvide motorvejen med et spor mellem Middelfart og Odense, men først i 2014 blev første etape gennemført mellem Middelfart og Nr. Aaby, og hvert år stiger antallet af biler markant.

Alene i år er der kommet næsten 4,5 procent flere biler og lastbiler syd om Odense, hvor der nu dagligt kører 62.550 køretøjer. Her er imidlertid ikke muligt at inddrage krybesporet, slog ministeren fast på erhvervsmødet.

Han turde ikke give et bud på, hvornår et midlertidigt brug af nødsporet fra Nr. Aaby kan realiseres.

- Det afhænger af, hvilken model vi vælger, men det vil kunne gennemføres langt hurtigere end en udvidelse, sagde Hans Chr. Schmidt, der også mangler at skaffe politisk flertal for forslaget.

Derfor opfordrede han Fynsk Erhverv til at lægge pres på alle partier.

- Det vil vi gøre, forsikrede direktøren for Fynsk Erhverv, Jytte Reinholdt.

Hans Chr. Schmidt kunne i øvrigt fortælle, at han selv kender alt til køproblemerne på Fyn.

- Jeg oplever selv at holde i kø, når jeg fredag ved 17-tiden skal hjem fra Christiansborg. Trafikken er voldsom på den fynske motorvej, konstaterede ministeren, der bor i Vojens.

Den fynske motorvej: Minister vil benytte nødspor som nødløsning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce