Deler bil og dieselregning: Mads har haft 230 passagerer med på E20

Mads Jacobsen fra Odense har kørt 230 GoMore-ture til og fra Sønderborg i sin hvide Ford Fiesta. Foto:Yilmaz Polat

Deler bil og dieselregning: Mads har haft 230 passagerer med på E20

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På et år har Mads Jacobsen fra Odense kørt 230 ture med passagerer i tjenesten Go More mellem hjemmet i Odense og job i Sønderborg. De fleste andre bilister kører alene, konstaterer han. Forsker tror ikke på, at samkørsel kan nedbringe trængsel

Når 31-årige Mads Jacobsen kører fra Odense og ind på E20 mod Sønderborg om morgenen, så er han ofte ikke alene i sin hvide Ford Fiesta.

Tit sidder der en eller flere passager, som har booket en tur hos Jacobsen gennem samkørselstjenesten Go More for 95 kroner. Til gengæld er han ofte ret ene om at dele pladsen i sin bil med andre passagerer, når han kigger rundt på sine medtrafikanter på motorvejen.

- De er mange, der sidder alene i bilerne, og det er ikke for at være hellig, men hvis flere kørte sammen, så ville trængslen på motorvejen bliver mindre, siger han.

Han understreger, at han hverken har excel-ark eller fakta til at underbygge sin formodning, men han er til gengæld ret sikker på, at det kommende tredje spor på motorvejen kun vil udskyde problemet.

- På et tidspunkt vil der bare blive brug for et fjerde spor og et femte, for antallet af biler vokser jo bare. Det kunne til gengæld hjælpe, hvis der var flere, som tog passagerer med og ikke bare kørte alene, siger han.

Siden han og kæresten flyttede fra Sønderborg sidste år har han haft 230 ture, som Go More-chauffør. Det er særligt fredag og mandag, der er god efterspørgsel på de tre pladser i den hvide Ford, men de øvrige dage ikke er helt i så høj kurs.

- Jeg lægger typisk turene ud på app'en for en hel måned ad gangen, så jeg ikke skal tænke så meget over det, siger Mads Jacobsen, som både har folk med, som ellers havde brugt offentlig trafik og har en bil stående hjemme i garagen.

Men der er klart overtal af tog- og buspassagerer.

- Jeg hører klart mest passagerer, der siger, at så slipper de for at betale de høje priser for toget eller de slipper for de mange forsinkelser, siger han.

Hvis man ikke vil køre Go More med Jacobsen fra Odense til Sønderborg, så koster en enkelt med DSB på samme strækning 250 kroner - uden pladsbillet i toget.

- Men den følger gratis med hos mig, siger Mads Jacobsen.

Han bor på Østerbro i Odense, og skal ofte sætte passagerer af i Kolding eller Fredericia, men der er også tit selskab hele vejen til Sønderborg.

- Det tager omkring 1 time og 40 minutter at nå til Sønderborg, og hvis jeg har pasasgerer med, så skal jeg regne 10 minutter oven i for at tage dem med og sætte dem af på vejen, siger han.

Forsker: Samkørsel ændrer ikke på trængsel

På Aalborg universitet er trafikforsker Niels Agerholm enig med Mads Jacobsen i, at mange af passagerne fra Go More kommer fra offentlig transport.

- Brugere af samkørsel er i stor udstrækning mennesker, der også kører med toget. Så mere samkørsel vil snarere skabe færre togpassagerer end færre bilister på vejene. Det er også en udfordring, at det på nuværende tidspunkt er svært at finde en udbyder af samkørsel, der skal samme vej som en selv, og så ender transporten alligevel med at blive dyr i sidste ende, siger han.

Han har ikke den store forventning til, at samkørselstjenester vil ændre på trængslen på de danske veje.

- Samkørsel er noget, vi altid bør stræbe efter. Som det er i dag, sidder der lige godt én i hver personbil, og Go More-brugere udgør kun en til to procent af transporten over Storebælt. Derfor er der simpelthen for få, der bruger samkørsel, til at det kan ændre det store, siger han.

Mere økonomisk - og sikkert

De er med til at betale diesel-regningen, og så sikrer de også, at chauffør Mads Jacobsen på alle måder kører efter reglerne.

- Når du har andre med i bilen, så gør du dig lige lidt ekstra umage for at køre ordentligt, og jeg kan da se, at mange af de andre bilister laver alt muligt andet end at køre bil på motorvejen hver eneste dag. Det irriterer mig faktisk mere, end at de sidder alene i bilen, siger han.

Han startede selv med at tage passagerer med, fordi de kunne hjælpe med at betale dieselregningen de to gange om ugen, han tanker. Men ord som bæredygtighed og deleøkonomi fylder mere i overvejelser i dag.

- Det er da rart at tjekke sin Go More-profil og se, at man har sparet miljøet for så og så meget CO2-udledning. Så kommer der en lille grøn hånd og klapper dig på skulderen, griner han.

Desuden møder han en masse søde og behagelige mennesker, når han åbner bildøren for totalt fremmede mennesker.

- Jeg har faktisk kun haft gode oplevelser, og der er selvfølgelig nogle gengangere, men jeg vil anslå, at de 200 af passagerne har været forskellige mennesker på det år, der er gået, siger han.

Deler bil og dieselregning: Mads har haft 230 passagerer med på E20

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce