Eleverne i børnehaveklassen er mere fortrolige med alfabetet end for 10 år siden. Det skyldes især læseplaner i børnehaverne, siger undervisningsministeren.
Aberne holdt abefest. Egon har elleve ens elefanter, og Bennys bukser brændte. Folkeskolens yngste elever har fået bedre styr på alfabetet, viser en undersøgelse fra Undervisningsministeriet. Mens børnene for 10 år siden først kunne udpege halvdelen af bogstaverne i slutningen af skoleåret, mestrer de nu den disciplin i begyndelsen.

Bag undersøgelsen står Center for Læseforskning på Københavns Universitet, som også konkluderer, at et godt kendskab til bogstaverne i børnehaveklassen sikrer, at børnene senere får et højt læseniveau. Faktisk betyder gode resultater i børnehaveklassen mere for børnenes fremtid end forældrenes uddannelseslængde og dansklærerens erfaring.

Undervisningsminister Bertel Haarder (V) mener, at fremskridtet kan tilskrives, at regeringen har styrket leg og læring i førskolealderen med blandt andet læreplaner i børnehaverne.

- Det er meget glædeligt, at de yngste skolebørns kendskab til bogstaverne er blevet bedre. Børnene elsker jo at rime, synge og lære noget, siger han i en pressemeddelelse.