Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


De store ispinde har toppet

BEP/STEPHANE MORTAGNE/LA VOIX DU NORD ; Lille le 1er aout 2001 ; Illustration sur les glaces, la gourmandise
Foto: colourbox.com

De store ispinde har toppet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Is-udviklingen er på vej væk fra de meget store is og over mod is, der har deres oprindelse i slikkets verden. Det toppede sidste år, da Premier Is lancerede vaffel-isen Extreme Giant. For dyr og for usund, var dommen

De sidste mange år er ispindene bare vokset og vokset med Magnum, Mega og andre voldsomme betegnelser. Ernæringsrådet løftede øjenbrynene sidste år, da Premier Is lancerede Extreme Giant - en 28-kroners vaffelis på 280 ml - og så var vi ved at være derhenne, hvor isene var blevet så store, at smertegrænsen for både pengepung og smagsløg var overskredet.

- Trenden er længe gået i retning af store is med flødeis indeni, chokoladeovertræk og både nødder og mandler. Vi var dog ved at nå derhen, hvor den sidste bid af en is for de fleste mennesker var mere vammel end behagelig, og den udvikling tror jeg vender nu, siger Jørgen Sølvkjær, der er marketingchef for Polar Is i Thisted.

Polar Is sælger mellem 18 og 20 procent af al den is, vi spiser her i landet, og det gør det danskejede firma til den største danske isleverandør.

Slik som is

Vi danskere spiser 53 millioner liter is om året, men kun 10 procent er løse ispinde - de såkaldte impulsis. Resten sælges som literis, kugler til kræmmerhus og ispindeæsker i supermarkeder. Og så er der lige de mange is, der sælges fra Hjem-Is bilerne.

Mindst på impuls-ismarkedet er norske Diplom Is, der har specialiseret sig i at sælge ispinde i landets forlystelsesparker. Tredjestørst er Polar Is, der er stærkest i Jylland. Side om side i toppen kæmper Frisko Is, der er ejet af Unilever, og Premier Is, der er ejet af Nestlé-gruppen.

Selv om Polar Is tjener mest på at sælge is i supermarkederne, har de fundet en ny måde at sælge ispinde på, der rykker voldsomt godt:

- Der er ingen tvivl om, at det, vi kalder co-branding, er på vej frem. På vores isskilt har vi efterhånden mange bud på is, der har deres baggrund i slik, og de er vældig populære. Vi lancerer en lille håndfuld nyheder hvert år, og nyhederne har svært ved at bide sig fast, men sidste år gik det klart bedst for vores vaffelis med smag af Tom’s Guldkarameller. Både i slikbranchen og i isbranchen har vi fundet ud af, at vi sælger mere, hvis vi slår os sammen, siger Jørgen Sølvkjær.
Fakta
Hvert år vrimler det med nyheder på isskiltene, men kun de færreste af de nye is overlever to sæsoner. Hos Polar is lader man de nye is leve to år, før de forsvinder eller fortsætter.

Grøn Kæmpe Sambi holder skansen

Hvert år vrimler det med nyheder på isskiltene, men kun de færreste af de nye is overlever to sæsoner. Hos Polar is lader man de nye is leve to år, før de forsvinder eller fortsætter.

- Vores erfaring er, at det er dårligt at skifte for meget ud på isskiltet. Frisko har ni nyheder, men vi nøjes med fire. Det er meget svært for en ny is at bide sig fast. Vores vaffel med guldkarameller fra sidste år er gået i top 10 og får lov til at overleve, men den sælger ikke nær så meget som de pindeis, vi sælger mest af, forklarer Jørgen Sølvkjær.

Hos Polar Is ligger for eksempel klassikeren Grøn Kæmpe Sambi stadig blandt de to bedst sælgende, selv om den internt på fabrikken går for at være en hån mod produktudvikling. Enkelt kan også være godt.

Helt generelt er markedet for impulsis dog faldende. Hvorfor det?

- Vi er begyndt at sælge flere iskasser i supermarkederne, og derfor tror jeg, at mange flere mødre og fædre svarer sådan her, når børnene spørger efter en is på gader og stræder. "Vi har is i fryseren, så du kan vente, til vi kommer hjem", siger Sølvkjær.

De store ispinde har toppet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.