Danskerne er vilde med viden

Søren Pind lagde ikke skjul på sin glæde over at få eksemplar nummer en million af seiren "Tænkepauser". Til venstre Aarhus Universitets rektor Brian Bech Nielsen, og til højre for Pind indehaver af JVM Bogbinderi John V. Meier og forfatteren til den seneste bog i rækken, Simona Zetterberg Gjerlevsen. Foto: Jakob Schultz.

Danskerne er vilde med viden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I et land med kun fem millioner indbyggere er det ret imponerende at kunne sølge én million bøger, ikke mindst når det er fagbøger, skrevet af forskere. Men danskerne er vilde med "Tænkepauser", der gør tungt stof kort og klart.

Viden: Den industrielle lyd af maskiner, der uniformerer stak efter stak af bøger er lyden af en succes.

I denne uge blev eksemplar nummer én million i bogserien "Tænkepauser" trykt, hæftet og bundet ind og gjort klar til at forsyne endnu en dansker med ny viden - i dette tilfælde om begrebet "fiktion", der er titlen på bind nummer 56 i rækken af små bøger, der formidler viden på en lettilgængelig måde. Og den usædvanlige bog-succes blev derfor markeret på JVM Bogbinderi i Kolding, hvor uddannelses- og forskningsminister Søren Pind fik eksemplar nummer én million med sig hjem.

Overværet af en række af de bidragydere, som Aarhus Universitet har forsynet "Tænkepauser" med, understregede ministeren, hvor væsentlig viden er i dag:

"En tid, hvor vi splitter os op i grupper og definerer os i modsætninger til hinanden frem for at finde fællesnævnere. Det er især nu, vi skal gøre, hvad vi kan for at nære den nysgerrighed, der får folk til at hoppe af interesse. Det er nysgerrigheden, som er grobunden for den tillid og forståelse, som har været danskernes kardinaldyder", sagde Søren Pind.

Deter en særlig opgave, som landets kloge hoveder har, mente han. At gøre det svære nemt at forstå for alle os andre - og Søren Pind afslørede, at han har nedsat et udvalg, der skal skaffe forskerne mere tid til at formidle deres viden ud over fagfolkenes snævre kreds:

"Skrive en kronik. Stille op i Deadline. Eller måske skrive en Tænkepause."

Og det er så foreløbig 56, der har gjort. Skrevet en bog i serien, som Aarhus Universitetsforlag begyndte udgivelsen af i september 2012. Fra begyndelsen var forlaget klar over, at der skulle tages utraditionelle midler i brug, hvis de små bøger skulle ud over rampen.

"Gode produkter sælger ikke sig selv. Det var nødvendigt at finde samarbejdspartnere, der kunne se kvaliteten i projektet", iger forlagsdirektør Carsten Fenger-Grøndahl.

Derfor endte en frisk brainstorm på forlagskontoret med, at man rettede henvendelse til DSB; idéen var at forsyne rejsende mellem Aarhus og København med bøgerne, som har et omfang, der passer til den tid, togrejsen tager mellem landets to største byer. Statsbanerne var vild med idéen - men havde desværre mere brug for at få togene til at køre i det hele taget, så bøgerne kom aldrig ud at køre ad den vej. Til gengæld kom der en aftale i stand med Netto, som sikrede bøgerne flyvehøjde.

"Supermarkedskæden ville gerne have et produkt, som signalerede, at de var andet og mere end bare et discountsupermarked, så "Tænkepauser" passede godt til deres strategi. Det var en fundamentalt god historie, at et supermarked solgte bøger med videnskabeligt indhold. Det var en overraskende alliance - og så er der jo nogle flere Netto-butikker end boghandlere", siger Carsten Fenger-Grøndahl.

Forlaget udbyggede samarbejdet med biblioteker, højskoler og Danmarks Radio, der etablerede læseklubber med udgangspunkt i de små "Tænkepause"-bøger. Og ret hurtigt blev de etableret som et begreb blandt boglæserne. Og det har helt klart været med til at sikre, at der nu er over en million eksemplarer i omløb.

Normalt får forskere skudt i skoene, at de er slemme til at skrive langt og snirklet, men det går ikke i det kompakte format. Og det kan være en udfordring for nogle af forfattere at finde den rette form. Forfatteren til den mest solgte "Tænkepause", filosoffen Anne-Marie Pahuus, indrømmer, at det tog nogen overvindelse at se sin bog uden noter, som det ellers er kotyme, når hun skriver bøger. Og Carsten Fenger-Grøndahl siger, at der ikke bliver fraveget på principperne i konceptet. Og at det kan koste sved og tårer undervejs hos forfatterne:

"Vi insisterer på, at bøgerne er forfatternes eget værk, i stedet for, at andre tager over. Men vi blander os voldsomt meget i teksten, og det er en hård proces, som i nogle tilfælde nærmest er et uddannelsesforløb i formidling af viden for forfatterne, når vi trækker dem igennem en skarp redigering. Men de skal selv kunne stå på mål for resultatet, og man skal kunne mærke forfatterens stemme", siger forlagsdirektøren.

Men kun ganske få er stået af, inden der var en færdig bog på hylden. Og serien har ikke end udløbsdato. For Carsten Fenger-Grøndahl kan den nærmest fortsætte i det uendelige:

"Aarhus Universitet har 8000 forskere, der alle arbejder med noget interessant, og foreløbig er der yderligere 35 bøger undervejs".

Men nu skal resten af verden også stifte bekendtskab med den succesfulde danske videnskabsformidling. 15 af de allerede udkomne titler er bearbejdet og oversat til engelsk. De skal nu kæmpe med et langt større marked, hvor man i forvejen har stærke traditioner for populær formidling af viden. Men Carsten Fenger-Grøndahl er fortrøstningsfuld:

"Det er uholdbart kun at udgive dem dansk i en moderne verden. Og én million solgte bøger i et land med fem millioner indbyggere. Så kan de et eller andet, der virker."

Danskerne er vilde med viden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce