Danske forskere skriver verdenshistorie

Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nanoforskere ved Aarhus Universitet har fået dna-molekyler til at samle sig i den hidtil mest komplekse, biologiske struktur, som mennesker har skabt.

En mikroskopisk kasse, der har et låg, der kan åbnes og lukkes igen på kommando, er bygget af dna-molekyler i laboratoriet hos århusianske nanoforskere. Og det er verdenshistoriens hidtil mest komplekse, biologiske nanostruktur, som mennesker - og ikke naturen - har skabt.

Bedriften er offentliggjort i det internationale, videnskabelige tidsskrift, Nature, og dermed blåstemplet som et gennembrud i nanoforskningen.

Kassen måler 33x34x48 nanometer svarende til 1/30.000 del af en millimeter. Forskerne ser mulighed for, at deres teknik ad åre kan udvikles til brug for lægerne til at opdage for eksempel kræftceller i menneskekroppen og til at dosere medicin i syge menneskeceller.

De dna-strenge, som alt liv er bygget op af, er udviklet i alle deres forskellige sammensætninger ved naturens evolution. Men der er mange flere kombinationsmuligheder for dna, end naturen har frembragt.

- Det nye er, at vi mennesker nu pludseligt kan begynde helt rationelt at designe molekyler, som naturen ikke selv har fundet på, siger en af forskerne, postdoc Ebbe Sloth Andersen.

Hidtil har nanoforskere kun kunnet producere todimensionale strukturer såsom et billede. De danske forskeres gennembrud består i, at de har kunnet lave et tredimensionelt design.

Bag gennembruddet står nanoforskere fra Dansk Grundforskningsfonds Center for DNA-Nanoteknologi og fra Interdiciplinært Nanoscience Center ved Aarhus Universitet.

Danske forskere skriver verdenshistorie