Dansk forsker finder astma-gen

Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Dansk forskningsresultat kan hjælpe med at forstå årsagerne til astma. En kronisk, uhelbredelig sygdom, som hvert 10. barn og hver 20. voksne lider af.

Der er godt nyt for de børn og voksne, der lider af astma. Professor Hans Bisgaard fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet og hans forskergruppe har opsporet et nyt astma-gen.

Hvert 10. barn og mere end hver 20. dansker lider af astma, som er en kronisk og uhelbredelig sygdom, og professor Hans Bisgaard håber, at det nye gen vil hjælpe til bedre at forstå årsagerne til sygdommen.

De senere år har den genetiske forskning gennemgået så store teknologiske gennembrud, at det i dag er muligt i detaljer at beskrive hele menneskets dna - en såkaldt genom-skanning. For to år siden blev denne metode første gang anvendt i større målestok, og det førte til opdagelsen af et nyt astma-gen.

Professor Hans Bisgaard, som leder Dansk Børneastma Center, foretog med sine kolleger en genom-skanning af en stor gruppe på 3377 børn med astma fra både Europa og USA og fandt på den måde et hidtil ukendt astma-gen som har fået navnet DENN1B.

Genet er aktivt i celler, som deltager i kroppens immunforsvar. Præcist hvordan, DENN1B medvirker til, at en patient udvikler astma, er endnu ukendt, men det spiller en rolle hos både europæiske og afrikanske børn.

- Nu har vi fundet dette gen, og det skal naturligvis undersøges yderligere i fremtidige studier. Vi håber, at det vil føre til bedre diagnostik, forebyggelse og behandling af astma hos børn, siger professor Hans Bisgaard i en kommentar.

Opdagelsen er netop blevet offentliggjort i det anerkendte amerikanske New England Journal of Medicine.

Dansk forsker finder astma-gen