DSB om tog-mangel: Vi forstår godt hvis fynboer overvejer bilkøb

Af hensyn til sikkerheden tog DSB IC4-togene ud af drift, efter en hydraulikpumpe rev sig løs på et af togene den 7. marts. Mandag skulle regionaltogene igen køre over Vestfyn. Foto: Michael Bager

DSB om tog-mangel: Vi forstår godt hvis fynboer overvejer bilkøb

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Siden en hydraulikpumpe rev sig løs på et IC4-tog den 7. marts, har DSB haft togene ud af drift. Det er gået hårdt ud over Vestfyn, og DSB's informationschef forstår godt, hvis nogle fynboer overvejer at skifte til bilen.

Efter næsten en måned med busser som erstatning vil der fra på mandag atter køre regionaltog over Vestfyn. Det fortæller DSB's informationschef, Tony Bispeskov.

- Det er vi sikre på, og det er derfor, vi har meldt det ud. Vi startede med at sætte IC4-tog i drift igen i mandags og har gradvist sat flere togsæt. Det sker i takt med, at værkstedet har fået monteret den wireløsning, der er en midlertid foranstaltning, siger han.

En fejl, hvor en hydraulikpumpe rev sig løs på et IC4-tog, betød, at DSB den 7. marts fjernede alle tog af denne type fra passagerdrift. Vestfyn er et af de steder, hvor kunderne må vente længst på, at der igen kører tog i stedet for busser.

Ifølge informationschefen er der flere grunde til, at Vestfyn må vente.

- For det første er det vigtigt, hvordan vi positionerer vores tog. Både når de kommer ud fra værkstedet, og når de skal i drift. Og så er der noget logistik forbundet med tilrettelæggelsen af vores togpersonales ture. Det er et større puslespil, siger han og fortsætter:

- Hensynet til kunderne vejer også tungt. Og der er en del flere kunder på strækningen Aarhus-Fredericia-Esbjerg, end der er på Vestfyn.

Ærgerlige over forringet service

Hos DSB beklager man, at kunderne har måttet lade sig transportere i bus i stedet for tog over Vestfyn.

- Det er vi selvfølgelig ærgerlige over. Det giver en anden service end den, man er vant til. Toget tager kortere tid, og det er en noget anden oplevelse at rejse med bus. Busserne er vores alternativ, hvis der ikke er tog til rådighed, eller hvis der er fejl på skinner eller signalerne. Men vi foretrækker selvfølgelig, at togene kører, siger Tony Bispeskov.

- Et andet alternativ kunne jo også være, at jeres kunder køber eller leaser en bil. Kan du forstå, hvis nogen overvejer det?

- Ja, jeg forstår godt, at der kan være kunder med de overvejelser. Derfor håber vi også, at hverdagen indfinder sig igen, fordi vi relativt hurtigt kan indsætte tog på Vestfyn igen. Vi håber at se kunderne igen på mandag i toget.

- Kan I se, at I mister pendlere på det her?

- Nej, det er for tidligt. Men når vi har sporarbejde, har vi i perioder kun kørt med busser, og det betyder et fald i antallet af passagerer. Det har blandt andet noget at gøre med, at det går ud over rejsetiden, som ellers er en af togets store fordele. IC4-togene kan køre 180 kilometer i timen, som er den maksimale hastighed, vi må køre med i Danmark.

- Der har været meldt mange datoer ud for, hvornår der igen ville være IC4-tog på Vestfyn. Hvorfor det, hvis I ikke var sikre på det?

- Vi sagde i starten, at der i hvert fald ville gå to uger, før vi forventede at have IC4-tog igen. Vi kan jo ikke sige det med garanti. Men vi ville gerne informere vores kunder om ændringerne i rejsevanerne, så de havde mulighed for at forberede sig på, at rejsetiden blev længere, og at de måtte tage med andre tog eller togbusser i perioden.

- Vi fortalte også, at vi ikke ville få 77 togsæt klar på én gang, men at de ville blive indsat i takt med, at de blev klar.

DSB om tog-mangel: Vi forstår godt hvis fynboer overvejer bilkøb

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce