Dansk Industri på Fyn er begejstret over udsigten til at få ekstra spor på motorvejen på Vestfyn og lavere takster over Storebælt.

Hver gang trafikken klumper sig sammen og lastbilerne holder i kø på motorvejen over Fyn, koster det penge for virksomhederne. Derfor er Dansk Industri (DI) ganske tilfredse med udsigten til, at motorvejen på Vestfyn skal udvides til seks spor. Det fremgår af den finanslovsaftale regeringen og Dansk Folkeparti indgik fredag.

- Vi spilder alt for mange timer på at holde i kø på E20, og vi er meget tilfredse med, at der i aftalen om finansloven er afsat penge til at få udbygget E20 mellem Nr. Aaby og Odense V, siger Poul Strandmark, der er formand for DI Fyn.

Sammenholdt med, at det også bliver 15 procent billigere at køre over Storebælt allerede fra 1. januar, åbner det for et reelt løft til fynsk erhvervsliv og for flere job:

-Der er ingen tvivl om, at det vil betyde en øget mulighed for vækst, når infrastrukturen forbedres, og det vil give flere job. Det er en positiv spiral, siger Poul Strandmark.

Svært at sætte tal på

Den positive udvikling vil både være båret af lavere omkostninger for virksomhederne og af, at arbejdskraften bliver mere mobil, når de får forkortet køretiden.

- Det er næsten umuligt at rekruttere arbejdskraft øst for Storebælt. Det vil ændre sig, siger DI-formanden.

Poul Strandmark kan ikke sige, hvor mange nye job, der vil være i de nye trafikinvesteringer:

-Først skal motorvejsprojektet i udbud, så skal det bygges, og så er der gået fire år. Det er svært at sætte talt på noget, der ligger så langt ude i fremtiden, men der er ingen tvivl om at investering i infrastruktur giver vækst, siger han.

Selv om de fynske virksomheder har armene over hovedet, har DI ikke fået alle de gaver, formanden kunne ønske sig her i december:

-Strækningen syd om Odense er jo også en alvorlig flaskehals, så der er brug for, at regeringen og Folketinget også finder penge til at få udbygget den strækning, siger Poul Strandmark.

Investeringer i motorvejen over Fyn gavner hele Danmark, mener han.

  • Byrne_Tommy_(2015)_004

    Af:

    Tommy er journalist på samfundsredaktionen og arbejder med stofområder som politik, sundhed og uddannelse. Han har tidligere arbejdet på erhvervsredaktionen og har også vikarieret som politisk reporter på Christiansborg. Tommy er gift (for anden gang), har to børn og bor mest i Odense men også på Langeland, hvor de har et fritidshus i Lohals.

Mere om emnet

Se alle
16
Kort og kontanter tæller ikke: Storebælt-rabat er kun for dem med en aftale

Kort og kontanter tæller ikke: Storebælt-rabat er kun for dem med en aftale

7
Fra nytår: Billigere over Storebæltsbroen

Fra nytår: Billigere over Storebæltsbroen

4
Nu afgøres det, hvornår det bliver billigere at køre over Storebælt: DF utilfreds med udspil fra transportminister

Nu afgøres det, hvornår det bliver billigere at køre over Storebælt: DF utilfreds med udspil fra transportminister